مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش در نظام هاي آموزشي اطلاعات شماره: زمستان 1396 , دوره 11 , شماره 39 ; از صفحه 155 تا صفحه 173 . عنوان مقاله: اثربخشي آموزش راهبردهاي دقيق خواني بر درک مطلب، و اضطراب امتحان دانش آموزان نویسندگان: حامدي بهارک, سيف علي اکبر*, کيامنش عليرضا آدرس: * گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات، تهران، ایران چکیده: در اين مطالعه، به بررسي اثربخشي آموزش راهبردهاي دقيق خواني بر درک مطلب و اضطراب امتحان دانش آموزان پرداخته شده است. روش پژوهش، از نوع آزمايشي با طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ي آماري پژوهش دانش آموزان دختر منطقه ي 5 تهران بودند که در سال تحصيلي 96-1395 در پايه ي هشتم تحصيل مي کردند و با روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب و به روش تصادفي در 2 گروه آزمايش و 2 گروه کنترل (مجموعاً چهار گروه) جايگزين شدند. در پيش آزمون و پس آزمون آزمودني ها، با استفاده از آزمون محقق ساختة درک مطلب و پرسشنامه ي اضطراب امتحان فريدبن(1997) مورد ارزيابي قرار گرفتند. به گروه هاي آزمايشي در 8 جلسه فنون اساسي دقيق خواني آموزش داده شد. در حالي که، در اين مدت، گروه هاي کنترل اين آموزش ها را دريافت نکردند. نتايج پژوهش با استفاده از تحليل کوواريانس نشان داد که در نتيجه ي آموزش دقيق خواني، اختلاف معني دار در درک مطلب و اضطراب امتحان در گروه هاي آزمايش نسبت به گروه هاي کنترل در پيش آزمون و پس آزمون وجود دارد(05/0>P). بنابراين، آموزش دقيق خواني مي تواند نمرات درک مطلب را افزايش دهد و اثر کاهشي در ميزان اضطراب امتحان دانش آموزان داشته باشد. به دليل سودمند بودن دقيق خواني، مي توان از آن به عنوان يک روش مطالعه در مدارس استفاده کرد. کلید واژه: آموزش راهبردهاي دقيق خواني(Q1)درک مطلب(Q2)اضطراب امتحان(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تاثير آموزش مطالعه اثر بخش بر کاهش ميزان اضطراب امتحان دانش آموزان پسر سال سوم دبيرستان اثربخشي آموزش شناختي– رفتاري بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر متوسطهتاثير آموزش راهبردهاي شناختي - رفتاري بر کاهش اضطراب امتحان دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد يزدتاثير آموزش راهبردهاي شناختي - رفتاري بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دبيرستانيبررسي تاثير آموزش فنون مبتني بر ذهن آگاهي در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان مقالات همایشی مرتبط: بررسی تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی (دوجانبه) بر درک مطلب و حل مساله دانش آموزان دختر دوره راهنماییبررسی اثربخشی روش حساسیت زدایی منظم بر اضطراب امتحان و مولفه های آن در دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع راهنمایی شهر بهبهاندلایل اضطراب قبل از امتحان در دانش آموزان و دانشجویان و ارائه راه حل جهت کاهش آناثربخشی آموزش مهارت های تصمیم گیری بر کاهش اضطراب امتحان در میان دانش آموزانبررسی رابطه سلامت روان و اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 55 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی