3 SID.ir | اثربخشي آموزش راهبردهاي دقيق خواني بر درک مطلب، و اضطراب امتحان دانش آموزان

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش راهبردهاي دقيق خواني بر درک مطلب، و اضطراب امتحان دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
 
چکیده: 
در اين مطالعه، به بررسي اثربخشي آموزش راهبردهاي دقيق خواني بر درک مطلب و اضطراب امتحان دانش آموزان پرداخته شده است. روش پژوهش، از نوع آزمايشي با طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ي آماري پژوهش دانش آموزان دختر منطقه ي 5 تهران بودند که در سال تحصيلي 96-1395 در پايه ي هشتم تحصيل مي کردند و با روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب و به روش تصادفي در 2 گروه آزمايش و 2 گروه کنترل (مجموعاً چهار گروه) جايگزين شدند. در پيش آزمون و پس آزمون آزمودني ها، با استفاده از آزمون محقق ساختة درک مطلب و پرسشنامه ي اضطراب امتحان فريدبن(1997) مورد ارزيابي قرار گرفتند. به گروه هاي آزمايشي در 8 جلسه فنون اساسي دقيق خواني آموزش داده شد. در حالي که، در اين مدت، گروه هاي کنترل اين آموزش ها را دريافت نکردند. نتايج پژوهش با استفاده از تحليل کوواريانس نشان داد که در نتيجه ي آموزش دقيق خواني، اختلاف معني دار در درک مطلب و اضطراب امتحان در گروه هاي آزمايش نسبت به گروه هاي کنترل در پيش آزمون و پس آزمون وجود دارد(05/0>P). بنابراين، آموزش دقيق خواني مي تواند نمرات درک مطلب را افزايش دهد و اثر کاهشي در ميزان اضطراب امتحان دانش آموزان داشته باشد. به دليل سودمند بودن دقيق خواني، مي توان از آن به عنوان يک روش مطالعه در مدارس استفاده کرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 45
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی