5 SID.ir | رده بندي شناختي سؤالات بر اساس الگوي توان-پيچيدگي مطالعه موردي: سوالات آزمون آزمايشي حساب ديفرانسيل

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

رده بندي شناختي سؤالات بر اساس الگوي توان-پيچيدگي مطالعه موردي: سوالات آزمون آزمايشي حساب ديفرانسيل

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقیقات سازمان سنجش آموزش کشور
 
چکیده: 
ساختن سوالات دشوار و بدون هيچ حد و مرز مشخص در ترکيب الگوريتم هاي محاسباتي، منجر به روندهاي نابجا مثل راهبردهاي آموزش تست زني و آمادگي براي آزمون در بين آزمون شوندگان شده است. همچنين ناکارآمدي آموزش هاي دوران تحصيلي در پي گيري نيازهاي جامعه در نهايت مانعي براي رسيدن به اهداف آموزشي بادوام در توسعه ملي شده است. داشتن استانداردهاي آموزشي دقيق و کاربرد الگوهاي رده بندي کمک مي کند تا ارزشيابي بهتري از برنامه هاي آموزشي، محتواي درسي و همين طور پيشرفت تحصيلي دانش آموزان بدست آيد. در اين نوشته به بررسي نمونه اي کوچک از مجموعه سوالات چهارگزينه اي حساب ديفرانسيل در چهارچوب هدف هاي رفتاري پرداخته شده است. 12 سوال از يک آزمون 30 سوالي که روي يک نمونه 3409 نفري از دانش آموزان اجرا شده بر اساس الگوي توان-پيچيدگي رده بندي گرديد. نتيجه مربوط به 3 سوال آن در اين مقاله آمده است. نتايج نشان داد که سوالات اين آزمون همگي دانش روندي را اندازه مي گيرند و عمدتا در سطح 3 پيچيدگي قرار داشته اند. همچنين 92% سوالات انتزاعي بوده و براي پاسخ گويي صحيح به هر سوال همزمان بايد چندين الگوريتم محاسباتي مختلف فراخواني شوند. سوالاتي که تنها از يک الگوريتم براي حل آنها استفاده شده و سطوح پيچيدگي کمتري داشته اند از پارامترهاي آماري بهتري مثل مقياس پذيري برخوردار بوده اند و تابع آگاهي آنها اطلاعات بيشتري از توانايي آزمون شوندگان فراهم مي کردند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 34
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی