3 SID.ir | الگوي ساختاري پيش بيني اهمال کاري تحصيلي بر اساس سرمايه روان شناختي با ميانجي گري بهزيستي روان شناختي، هيجاني و اجتماعي در دانشجويان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

الگوي ساختاري پيش بيني اهمال کاري تحصيلي بر اساس سرمايه روان شناختي با ميانجي گري بهزيستي روان شناختي، هيجاني و اجتماعي در دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد رودهن، رودهن، ایران
 
چکیده: 
هدف از پژوهش حاضر پيش بيني اهمال کاري تحصيلي بر اساس سرمايه روان شناختي با ميانجي گري بهزيستي روان شناختي، هيجاني و اجتماعي در دانشجويان بود. روش پژوهش توصيفي-همبستگي و جامعه ي آماري شامل کليه دانشجويان دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي در سال تحصيلي 95-96 بود. چهارصد و بيست شرکت کننده به روش تصادفي خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند و مقياس هاي اهمال کاري تحصيلي (سواري، 2011)، ﺗ ﺎ ب آوري (کونور و ديويدسون، 2003)، جهت گيري زندگي (شيير و کارور، 1992) و اميد (اسنايدر و همکاران، 1991) و ﺑ ﻬ ﺰ ﯾ ﺴ ﺘ ﯽ جامع (جوشن لو، رستمي و نصرت آبادي، 1385) را که داراي بخش هاي هيجاني، روان شناختي و اجتماعي بود، تکميل کردند. داده ها با روش مدل يابي معادلات ساختاري تحليل شدند. يافته ها بيانگر اين است که همه ي شاخص هاي برازندگي با داده هاي گردآوري شده برازش دارند. اثر کل سرمايه روان شناختي بر اهمال کاري تحصيلي منفي و معنادار و اثر سرمايه روان شناختي بر بهزيستي هيجاني، روان شناختي و اجتماعي مثبت و معنادار بود. اثر مستقيم بهزيستي روان شناختي بر اهمال کاري معنادار و همچنين اثر غيرمستقيم سرمايه روان شناختي بر اهمال کاري به واسطه ي بهزيستي روان شناختي، هيجاني و اجتماعي معنادار بود. توصيه مي شود روان شناسان تربيتي و مشاوران تحصيلي براي کاهش اهمال کاري در دانشجويان برنامه آموزشي مناسبي را تدوين کرده و راهکارهاي ارتقاء تاب آوري، خوش بيني، اميد و بهزيستي اجتماعي، روان شناختي و هيجاني را به آنان آموزش دهند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 124
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی