برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1396 , دوره  11 , شماره  39 ; از صفحه 25 تا صفحه 46 .
 
عنوان مقاله: 

الگوي ساختاري پيش بيني اهمال کاري تحصيلي بر اساس سرمايه روان شناختي با ميانجي گري بهزيستي روان شناختي، هيجاني و اجتماعي در دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد رودهن، رودهن، ایران
 
چکیده: 
هدف از پژوهش حاضر پيش بيني اهمال کاري تحصيلي بر اساس سرمايه روان شناختي با ميانجي گري بهزيستي روان شناختي، هيجاني و اجتماعي در دانشجويان بود. روش پژوهش توصيفي-همبستگي و جامعه ي آماري شامل کليه دانشجويان دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي در سال تحصيلي 95-96 بود. چهارصد و بيست شرکت کننده به روش تصادفي خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند و مقياس هاي اهمال کاري تحصيلي (سواري، 2011)، ﺗ ﺎ ب آوري (کونور و ديويدسون، 2003)، جهت گيري زندگي (شيير و کارور، 1992) و اميد (اسنايدر و همکاران، 1991) و ﺑ ﻬ ﺰ ﯾ ﺴ ﺘ ﯽ جامع (جوشن لو، رستمي و نصرت آبادي، 1385) را که داراي بخش هاي هيجاني، روان شناختي و اجتماعي بود، تکميل کردند. داده ها با روش مدل يابي معادلات ساختاري تحليل شدند. يافته ها بيانگر اين است که همه ي شاخص هاي برازندگي با داده هاي گردآوري شده برازش دارند. اثر کل سرمايه روان شناختي بر اهمال کاري تحصيلي منفي و معنادار و اثر سرمايه روان شناختي بر بهزيستي هيجاني، روان شناختي و اجتماعي مثبت و معنادار بود. اثر مستقيم بهزيستي روان شناختي بر اهمال کاري معنادار و همچنين اثر غيرمستقيم سرمايه روان شناختي بر اهمال کاري به واسطه ي بهزيستي روان شناختي، هيجاني و اجتماعي معنادار بود. توصيه مي شود روان شناسان تربيتي و مشاوران تحصيلي براي کاهش اهمال کاري در دانشجويان برنامه آموزشي مناسبي را تدوين کرده و راهکارهاي ارتقاء تاب آوري، خوش بيني، اميد و بهزيستي اجتماعي، روان شناختي و هيجاني را به آنان آموزش دهند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

اصفا، آ.، و ابوالمعالی الحسینی، خ.، و هاشمیان، ک. (1396). الگوی ساختاری پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس سرمایه روان شناختی با میانجی گری بهزیستی روان شناختی, هیجانی و اجتماعی در دانشجویان. پژوهش در نظام های آموزشی, 11(39 ), 25-46. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469813



Vancouver : کپی

اصفا آرزو، ابوالمعالی الحسینی خدیجه، هاشمیان کیانوش. الگوی ساختاری پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس سرمایه روان شناختی با میانجی گری بهزیستی روان شناختی, هیجانی و اجتماعی در دانشجویان. پژوهش در نظام های آموزشی. 1396 [cited 2021June23];11(39 ):25-46. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469813



IEEE : کپی

اصفا، آ.، ابوالمعالی الحسینی، خ.، هاشمیان، ک.، 1396. الگوی ساختاری پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس سرمایه روان شناختی با میانجی گری بهزیستی روان شناختی, هیجانی و اجتماعی در دانشجویان. پژوهش در نظام های آموزشی, [online] 11(39 ), pp.25-46. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469813.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 113 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی