برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1396 , دوره  11 , شماره  38 ; از صفحه 103 تا صفحه 136 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي تطبيقي تأثير توسعه آموزشي بر توسعه ايران و کشورهاي منتخب

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تهران، تهران، ایران
 
چکیده: 
اثر آموزش بر توسعه يکي از مهمترين موضوعات مورد علاقه انديشمندان در زمينه هاي مختلف علوم انساني بخصوص در حوزه آموزش مي باشد. اين پژوهش به منظور بررسي تأثير آموزش بر توسعه در بازه زماني 2015-1980 در ايران و 11 کشور منتخب اثر متغيرهاي آموزشي را بر روي توسعه مورد تحليل قرار گرفته و با استفاده از تحليل طولي و پانل ديتا مدل مورد نظر برازش داده شده است. مطابق يافته هاي تحقيق از طريق تحليل داده ها توسط نرم افزار R و روش آناليز واريانس در شاخص هاي آموزش و توسعه اختلاف معناداري مشاهده مي شود. بر اساس مدل پانلي برازش داده شده بيشترين تأثير را آموزش عمومي(نرخ سواد) و پس از آن شاخص هزينه هاي دولت در آموزش عالي بر توسعه دارد. کشورهاي انگلستان، ايالات متحده و ژاپن که داراي سابقه بيش تري در امر توسعه آموزشي مي باشند، از نظر شاخص هاي توسعه هم در وضعيت بالاتري قرار دارند. ضرايب تأثيرگذاري شاخص هاي آموزشي بر توسعه در زمينه آموزش هاي عمومي بيانگر اين است که کوچکترين تغيير در سطح سواد اثر بيش تري روي شاخص توسعه در کشورهاي توسعه يافته دارد. اما با توجه به پايين بودن نسبي سطح سواد در کشورهايي نظير ايران، هند و مصر هنوز فضاي زيادي براي سياست گذاري در آموزش عمومي جهت تأثيرگذاري بر توسعه وجود دارد. کشورهايي که داراي رشد شتابان و معاصر در توسعه آموزشي هستند (کره جنوبي، چين، ترکيه و برزيل) در ميانه اين دو طيف قرار دارند. از نظر تأثيرگذاري آموزش عالي بر توسعه، ضرايب کشورهاي کمتر توسعه يافته اغلب بيشتر از کشورهاي توسعه يافته است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بربری، م.، و راغفر، ح.، و کلانتری، ع.، و غفاری، غ. (1396). بررسی تطبیقی تأثیر توسعه آموزشی بر توسعه ایران و کشورهای منتخب. پژوهش در نظام های آموزشی, 11(38 ), 103-136. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469758



Vancouver : کپی

بربری محمدجواد، راغفر حسین، کلانتری عبدالحسین، غفاری غلامرضا. بررسی تطبیقی تأثیر توسعه آموزشی بر توسعه ایران و کشورهای منتخب. پژوهش در نظام های آموزشی. 1396 [cited 2022January23];11(38 ):103-136. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469758



IEEE : کپی

بربری، م.، راغفر، ح.، کلانتری، ع.، غفاری، غ.، 1396. بررسی تطبیقی تأثیر توسعه آموزشی بر توسعه ایران و کشورهای منتخب. پژوهش در نظام های آموزشی, [online] 11(38 ), pp.103-136. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469758.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 171 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی