3 SID.ir | هسته ارزشيابي هاي خود و فرسودگي تحصيلي: نقش واسطه اي سبک هاي مقابله اي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

هسته ارزشيابي هاي خود و فرسودگي تحصيلي: نقش واسطه اي سبک هاي مقابله اي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد تهران جنوب
 
چکیده: 
اين پژوهش با هدف تعيين نقش واسطه اي سبک هاي مقابله در رابطه بين هسته ارزشيابي هاي خود و فرسودگي تحصيلي انجام شد. با استفاده از روش خوشه اي چندمرحله اي، 233 نفر از دانشجويان کارشناسي و کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب در نيمسال تحصيلي دوم 95-94 انتخاب شدند و به مقياس هسته ارزشيابي هاي خود (جاج، ارز، بونو و تورسن، 2003)، سياهه فرسودگي تحصيلي (برسو، سالانوا و شوفلي، 2007) و فرم کوتاه سياهه مقابله با شرايط تنيدگي زا (کالزبيک، ريجکان، هنگوون و دکر، 2002) پاسخ دادند. نتايج تحليل مسير نشان داد که مقابله مسئله محور و مقابله هيجان محور در ارتباط بين هسته ارزشيابي هاي خود و مؤلفه هاي فرسودگي تحصيلي نقش واسطه اي معنادار دارد اما مقابله اجتنابي نقش واسطه اي معنادار ندارد. نتايج نشان داد مقابله مسئله محور و مقابله هيجان محور در ارتباط بين هسته ارزشيابي هاي خود با خستگي هيجاني و بي علاقگي تحصيلي نقش واسطه اي منفي معنادار و با ناکارآمدي تحصيلي نقش واسطه اي مثبت معنادار دارد. بر اساس يافته هاي اين پژوهش مي توان دريافت رگه هاي شخصيت به عنوان عامل فردي، تفاوت هاي افراد در سبک هاي مقابله و فرسودگي تحصيلي را پيش بيني مي کند و درنتيجه آموزش سبک مقابله اي مناسب به دانشجويان، فرسودگي تحصيلي آنها را کاهش مي دهد.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 37
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی