برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1396 , دوره  11 , شماره  38 ; از صفحه 81 تا صفحه 101 .
 
عنوان مقاله: 

هسته ارزشيابي هاي خود و فرسودگي تحصيلي: نقش واسطه اي سبک هاي مقابله اي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد تهران جنوب
 
چکیده: 
اين پژوهش با هدف تعيين نقش واسطه اي سبک هاي مقابله در رابطه بين هسته ارزشيابي هاي خود و فرسودگي تحصيلي انجام شد. با استفاده از روش خوشه اي چندمرحله اي، 233 نفر از دانشجويان کارشناسي و کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب در نيمسال تحصيلي دوم 95-94 انتخاب شدند و به مقياس هسته ارزشيابي هاي خود (جاج، ارز، بونو و تورسن، 2003)، سياهه فرسودگي تحصيلي (برسو، سالانوا و شوفلي، 2007) و فرم کوتاه سياهه مقابله با شرايط تنيدگي زا (کالزبيک، ريجکان، هنگوون و دکر، 2002) پاسخ دادند. نتايج تحليل مسير نشان داد که مقابله مسئله محور و مقابله هيجان محور در ارتباط بين هسته ارزشيابي هاي خود و مؤلفه هاي فرسودگي تحصيلي نقش واسطه اي معنادار دارد اما مقابله اجتنابي نقش واسطه اي معنادار ندارد. نتايج نشان داد مقابله مسئله محور و مقابله هيجان محور در ارتباط بين هسته ارزشيابي هاي خود با خستگي هيجاني و بي علاقگي تحصيلي نقش واسطه اي منفي معنادار و با ناکارآمدي تحصيلي نقش واسطه اي مثبت معنادار دارد. بر اساس يافته هاي اين پژوهش مي توان دريافت رگه هاي شخصيت به عنوان عامل فردي، تفاوت هاي افراد در سبک هاي مقابله و فرسودگي تحصيلي را پيش بيني مي کند و درنتيجه آموزش سبک مقابله اي مناسب به دانشجويان، فرسودگي تحصيلي آنها را کاهش مي دهد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نعمت طاووسی، م.، و قهری صارمی، ز. (1396). هسته ارزشیابی های خود و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه ای سبک های مقابله ای. پژوهش در نظام های آموزشی, 11(38 ), 81-101. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469755



Vancouver : کپی

نعمت طاووسی محترم، قهری صارمی زهرا. هسته ارزشیابی های خود و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه ای سبک های مقابله ای. پژوهش در نظام های آموزشی. 1396 [cited 2022January25];11(38 ):81-101. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469755



IEEE : کپی

نعمت طاووسی، م.، قهری صارمی، ز.، 1396. هسته ارزشیابی های خود و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه ای سبک های مقابله ای. پژوهش در نظام های آموزشی, [online] 11(38 ), pp.81-101. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469755.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 107 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی