برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1397 , دوره  10 , شماره  39 ; از صفحه 125 تا صفحه 152 .
 
عنوان مقاله: 

گذر از رمز به تعليم خوانش انتقادي دو بيت رمزي در اولين داستان مثنوي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
سال هاست که وجود و چگونگي ساختار مثنوي معنوي محل بحث است. اگر مثنوي از نوع ادب تعليمي باشد، ساختار آن همان طرح درسي مثنوي است. نيز بر اساس ماهيت رمزي متون عرفاني مي بايست بازخواني آن در گرو بازگشايي رمزهاي زبان عرفاني مولوي از طريق تتبع آن ها در آثاري از او باشد که تقدم زماني بر مثنوي داشته اند؛ زيرا در تعليم، معلم ناگزير از رعايت عهدهاي ذهني و و روش هاي بياني است که از ابتدا برگزيده است. در اين پژوهش براي آزمودن صحت اين فرضيه، دو بيت متوالي تمثيليِ نخستين حکايت مثنوي، داستان معروف «شاه و کنيزک»، و ارتباط آن ها با يکديگر و با کل داستان، نمونه قرار گرفت. با تکيه بر ابيات و جملاتي از آثار منظوم و منثور مولوي که پيش از مثنوي تصنيف شده اند و نيز تکيه بر ابيات خود مثنوي، خوانش دو بيت مورد بررسي قرار گرفت و با شروح ديگر مقابله شد و اين نتايج حاصل شد: نخست اينکه دو بيت مورد پژوهش، موقوف المعاني و مصداق صنعت ادبي براعت استهلال و لذا مبين مضمون نخستين داستان مثنوي هستند. ديگر اينکه مضمون دو بيت شناختِ امر اولي از امر ثانوي است. دو ديگر اينکه چون هدف غايي سلوک مولوي بر اساس ني نامه، بازگشت به اصل است، مضمون داستان نخست آشکار مي کند که راه بازگشت به اصل در سلوک روحاني مولوي مبتني بر شناخت است. بر اساس اين يافته ها مي توان گفت که براي يافتن ساختار مثنوي به عنوان اثري از ادب تعليمي صوفيانه، خوانش روشمند آثار متقدم مولوي مبتني بر رمزگشايي و کشف زبان عرفاني او شرط اساسي است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

زندمقدم، س.، و نوریان، س. (1397). گذر از رمز به تعلیم خوانش انتقادی دو بیت رمزی در اولین داستان مثنوی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی), 10(39 ), 125-152. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469674



Vancouver : کپی

زندمقدم ساسان، نوریان سیدمهدی. گذر از رمز به تعلیم خوانش انتقادی دو بیت رمزی در اولین داستان مثنوی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی). 1397 [cited 2022January23];10(39 ):125-152. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469674



IEEE : کپی

زندمقدم، س.، نوریان، س.، 1397. گذر از رمز به تعلیم خوانش انتقادی دو بیت رمزی در اولین داستان مثنوی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی), [online] 10(39 ), pp.125-152. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469674.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 176 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی