مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش نامه ادبيات تعليمي (پژوهشنامه زبان و ادبيات فارسي) اطلاعات شماره: پاييز 1397 , دوره 10 , شماره 39 ; از صفحه 95 تا صفحه 124 . عنوان مقاله: بررسي چگونگي بازتاب اندرزگزاري و اندرزگزاران در ديوان حافظ نویسندگان: فرهمند رويين تن, صباحي گراغاني ليدا آدرس: چکیده: ادب تعليمي يکي از اغراض بنيادي سخن، و هدف آن آموزش اخلاق، تهذيب نفس و مهارت هاي زندگي است. اين گونه ي ادبي، از ديرباز در ادب فارسي حضوري برجسته داشته و در غزل فارسي نيز از موضوعات پربسامد بوده است. غزل حافظ سرشار از مضامين اندرزگونه است. حافظ از اشارات اندرزي غافل نمي ماند و با بهره گيري از شيوه هاي خاص روايت، پردازش صحنه و انتخاب شخصيت مناسب، اندرزهاي ترغيبي و تحذيري اش را با بهترين شيوه هاي فصاحت و بلاغت، با مخاطب در ميان مي گذارد. حافظ با آگاهي از ميراث تعليمي گذشته ي ادب فارسي و عربي و شناخت اين گونه ي ادبي، از شيوه هاي خاص براي بيان اندرزهايش بهره مي گيرد. حافظ، بنا بر اقتضاي کلام، از صحنه پردازي، شخصيت گزيني و چگونگي لحن بيان و ديگر شيوه هاي روايت، براي انتقال اندرز بهره مي برد. در اين پژوهش، به پيشينه ي ادب تعليمي در گذشته ي ادب فارسي، چگونگي اندرزگزاري، شأن و جايگاه اندرزگزاران، شيوه هاي انتقال اندرز، خاستگاه و سرچشمه ي اندرزهاي حافظ و بسامد موضوعي اشعار حکمي شاعر، اشاره شده است. حافظ از داستان هاي شاهنامه و شخصيت هاي آن، قصص اسلامي، امثال، کليله ودمنه و قابوس نامه، براي پردازش اندرزهايش بهره مي برد. کاربرد عنصر طنز در پاره اي از اندرزهاي حافظ، شيوه اي بلاغي براي مبارزه با رياکاران است. حافظ در برابر مُفتي زمان ناشنيده پند است؛ اما فتواي پير مغان را به گوش دل مي شنود. در اين پژوهش، به شيوه هاي اندرزگزاري حافظ از زبان سوم شخص، پيران، اندرزهاي طنزآميز و مقابله با طبقات رياکار و اندرزپذيري از پير مغان اشاره شده و بسامد موضوعي اندرزهاي حافظ به صورت نمودار نشان داده شده است. کلید واژه: ادب تعليمي(Q1)حافظ(Q2)اندرز(Q1)اندرزگزاران(Q1)شيوه هاي اندرز(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تاثير پذيري سبکي عاشق اصفهاني از حافظتحليل و بررسي اهداف حافظ اهداف حافظ از به كارگيري عوامل طبيعي در شعرتاثير شاعران سده هاي سوم و چهارم هجري بر حافظ لحن تعليمي در ديوان حافظنقد و بررسي قرائت هاي تاريخي و زندگي نامه اي غزليات حافظ مقالات همایشی مرتبط: مناظرات غیر انسانی و تشخیص در اشعار مولانا شمس الدین محمد خواجه حافظ شیرازیبررسی روابط بینامتنیت قرآن در اشعار حافظ بررسی واژه شب در اشعار حضرت حافظسیمای پیام آوران الهی در غزل حافظبررسی تطبیقی سه شرح حافظ ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 79 آخرین های بلاگ تکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notشماره گذاری خطوط در وردمعرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیم ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی