برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1397 , دوره  10 , شماره  39 ; از صفحه 29 تا صفحه 54 .
 
عنوان مقاله: 

تربيت تدريجي و تأثيرپذيري مولانا از امام محمد غزّالي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
مقوله ي تأثيرپذيري و تأثيرگذاري علما و دانشمندان در بيان افکار و عقايد آن ها، يکي از موضوعاتي هميشگيِ مدنظر و مطالعه ي پژوهشگران بوده است. در اين مقاله نيز تأثيرپذيري مولانا جلال الدين محمد بلخي از امام محمد غزّالي در باب برخي مسائل تربيتي از قبيل «تربيت تدريجي و خودشناس» با تکيه بر کتاب هاي کيمياي سعادت و احياء علوم الدين غزّالي، و مثنوي معنوي و ديوان کبير مولانا، مورد نظر قرار گرفته است. از آنجايي که غزّالي و مولانا به لحاظ تاريخي وحوادث زندگي با يکديگر قرابت دارند، در بحث تعليم و تربيت و اصولي که اين دو عارف بلندپايه به آن ها اشاره کرده اند، تأثيرپذيري مولانا از غزّالي در باب مسائل تربيتي و تعليمي درخور بررسي است. اين نوشتار با روش تحليل محتوا مي کوشد تا به اين سؤال، يعني اثرپذيري مولانا در اظهار انديشه ها و افکار خود از ابوحامد غزّالي پاسخ دهد. اين تحقيق نشان مي دهد که مولوي در رعايت تشويق و تنبيه، ايجاد انگيزه، نظرداشت تفاوت هاي شخصيتي، غور در بُعد باطني، مهيا کردن شرايط توبه و توکل و دوري از گناه، از غزّالي تأثير فراوان پذيرفته است تا جايي که مي توان برخي آراء مولانا را ترجمان افکار غزّالي دانست.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شایگان فر، ح.، و فرداد، ع. (1397). تربیت تدریجی و تأثیرپذیری مولانا از امام محمد غزّالی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی), 10(39 ), 29-54. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469667



Vancouver : کپی

شایگان فر حمیدرضا، فرداد علی. تربیت تدریجی و تأثیرپذیری مولانا از امام محمد غزّالی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی). 1397 [cited 2022January23];10(39 ):29-54. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469667



IEEE : کپی

شایگان فر، ح.، فرداد، ع.، 1397. تربیت تدریجی و تأثیرپذیری مولانا از امام محمد غزّالی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی), [online] 10(39 ), pp.29-54. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469667.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 161 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی