مشخصات مقاله عنوان نشریه: مطالعات معماري ايران : بهار و تابستان 1397 , دوره 7 , شماره 13 #f00567 ; از صفحه 107 تا صفحه 125 . عنوان مقاله: جايگاه علوم انساني در آموزش رشته ي بيونيک معماري نویسندگان: ناري قمي مسعود* آدرس: * دانشگاه فني و حرفه اي، دانشکده پسران قم چکیده: نقش علوم انساني در تفکر و عمل مهندسي، امروزه به واسطه ي ابهامات موجود در تکنولوژي مدرن، تلقي آن از توسعه و تبعات آن براي آينده ي بشر، يک ضرورت است؛ در مورد بيونيک معماري به عنوان يک رشته ي کارشناسي ارشد، عنوان بيونيک نبايد به صورت پيش فرض، مثبت تلقي شود و از انتقادات اخلاقي و انساني آن صرف نظر شود. در اين نوشتار با روش تفسيري و استدلال منطقي، ضرورت رويکرد انتقادي در آموزش مباني انساني معماري بيونيکي در دو محور فلسفه ي تکنولوژي و اخلاق تکنولوژي تبيين شده است. در محور فلسفه، در دو بخش هستي شناسي و معرفت شناسي تکنولوژي هاي بيو در معماري بحث شده و در محور اخلاق، موضوعات مرتبط با انسان و محيط زيست، طرح گرديده است؛ با مقايسه ي سرفصل درس «حکمت هنر» با سرفصل هاي دروس مشابه در رشته هاي مهندسي ديگر در ايران و نيز برخي دانشگاه هاي آمريکايي، ضرورت بازنگري در آن، نشان داده شده است. نتيجه ي اصلي پژوهش آن است که به رغم ضرورت پرداختن به نگرش حکمت اسلامي در آموزش معماري بيونيک، اين امر در وضع کنوني ناکافي است. در بحث ارائه شده در اينجا، ضرورت توجه به جايگاه نقادي از تکنولوژي، تعيين شده و تحليل، به مثابه ي تعميق نگرش انتقادي و نه توصيف صِرف روندهاي جديد تکنولوژيک، به عنوان ضرورتي که بايد در کانون مبحث درسي نشانده شود، مطرح شده است که بتواند تفکر عميق تر دانشجويان را با هدف توسعه ي ارزشي و اخلاقيِ تکنولوژي معماري، به همراه داشته باشد. كلید واژه: فناوري معماري بيونيک(Q1)حکمت اسلامي(Q1)فلسفه ي تکنولوژي علوم انساني(Q1)فلسفه ي تکنولوژي مهندسي(Q1)اخلاق تکنولوژي(Q1)نگرش انتقادي(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: مطالعه تحليلي فلسفه و ماهيت تکنولوژي آموزشيفلسفه تکنولوژي، رويکردها، ديدگاه ها، و برداشت هاي ناصواب، تبييني از فلسفه تکنولوژي آموزشي براي عصر حاضرتکنولوژي برتر است يا مديريت تکنولوژي؟جايگاه دانش و صناعت بومي در آموزش معماري امروزروح تکنولوژي مدرن و جايگاه تفکر در مدارس (بررسي ارزش تفکر در تکنولوژي آموزشي رايج) مقالات همایشی مرتبط: بررسي فرايند انتقال تکنولوژي مدرن در سازمان هواشناسي کشورارايه چارچوبي سيستماتيک به منظور تلفيق ارزيابي جنبه هاي ارزشي تکنولوژي و پذيرش تکنولوژي در سازمان هاطراحي مرکز آموزش و پژوهش معماري با محوريت تکنولوژيطراحي موزه خودروهاي کلاسيک با رويکردي بر معماري بيونيکچگونگي اثرات به کارگيري معماري بيونيک در بناهاي مدرن (مشگين شهر) ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 37 آخرین های بلاگ با کد رایگان QR میزان استفاده از ارائه خود را افزایش دهیدمحققان پر استناد ایران در سال 2019موضوعات جدید علمی را استخراج کنیدبا سرویس رایگان موضوعات مرتبط در ساینس دایرکت آشنا شویمبا پابلونز: مقالات علمی خود را به صورت رایگان از وب آو ساینس رصد کنیمچگونه استنادات خود را افزایش دهیم؟ ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی