6 SID.ir | جايگاه علوم انساني در آموزش رشته ي بيونيک معماري

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

جايگاه علوم انساني در آموزش رشته ي بيونيک معماري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه فني و حرفه اي، دانشکده پسران قم
 
چکیده: 
نقش علوم انساني در تفکر و عمل مهندسي، امروزه به واسطه ي ابهامات موجود در تکنولوژي مدرن، تلقي آن از توسعه و تبعات آن براي آينده ي بشر، يک ضرورت است؛ در مورد بيونيک معماري به عنوان يک رشته ي کارشناسي ارشد، عنوان بيونيک نبايد به صورت پيش فرض، مثبت تلقي شود و از انتقادات اخلاقي و انساني آن صرف نظر شود. در اين نوشتار با روش تفسيري و استدلال منطقي، ضرورت رويکرد انتقادي در آموزش مباني انساني معماري بيونيکي در دو محور فلسفه ي تکنولوژي و اخلاق تکنولوژي تبيين شده است. در محور فلسفه، در دو بخش هستي شناسي و معرفت شناسي تکنولوژي هاي بيو در معماري بحث شده و در محور اخلاق، موضوعات مرتبط با انسان و محيط زيست، طرح گرديده است؛ با مقايسه ي سرفصل درس «حکمت هنر» با سرفصل هاي دروس مشابه در رشته هاي مهندسي ديگر در ايران و نيز برخي دانشگاه هاي آمريکايي، ضرورت بازنگري در آن، نشان داده شده است. نتيجه ي اصلي پژوهش آن است که به رغم ضرورت پرداختن به نگرش حکمت اسلامي در آموزش معماري بيونيک، اين امر در وضع کنوني ناکافي است. در بحث ارائه شده در اينجا، ضرورت توجه به جايگاه نقادي از تکنولوژي، تعيين شده و تحليل، به مثابه ي تعميق نگرش انتقادي و نه توصيف صِرف روندهاي جديد تکنولوژيک، به عنوان ضرورتي که بايد در کانون مبحث درسي نشانده شود، مطرح شده است که بتواند تفکر عميق تر دانشجويان را با هدف توسعه ي ارزشي و اخلاقيِ تکنولوژي معماري، به همراه داشته باشد.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 37
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی