مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي جايگاه “ قصد هنرمند” در مداخلات حفاظتي و مرمتي در آثار فرهنگي-تاريخي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران
 
چکیده: 
در فرآيند حفاظت و مرمت آثار فرهنگي-تاريخي، حفاظت-مرمتگر اخلاق مدار، پيش از هر اقدامي، بايسته به شناخت و درک راستين سوژه است و به شناسايي، مطالعه و «تفسير » هر آنچه به گونه اي با اثر تاريخي پيوسته و همبسته است، مي پردازد. از اين روي نقش «هرمنوتيک » در اين فرآيند انکارناپذير است. استناد به «نيت مؤلف » يا «قصد هنرمند » از راه هاي شناخت معنا و تفسير يک اثر در نقد ادبي و هنري است. اين پژوهش به مطالعه در جايگاه قصد هنرمند در مداخلات حفاظتي و مرمتي پرداخته است. روش تحقيق، توصيفي-تحليلي، گردآوري داده ها از طريق بررسي منابع مکتوب و نتيجه گيري از طريق تحليل داده ها و استدلال بوده است. در ابتدا به مفهوم قصدگرايي در نقد هنر، ضد قصدگرايي، و انواع آن پرداخته شد. انواع قصدگرايي عبارت بودند از: قصدگرايي مطلق، قصدگرايي متعادل، قصدگرايي انحصاري، قصدگرايي شمولي و قصدگرايي فرضي. در ادامه انواع قصدگرايي در بستر حفاظت و مرمت آثار تاريخي تحليل شد. قصدگرايي هاي مطلق، انحصاري و فرضي، جايگاهي در اين فرآيند نداشتند. قصدگرايي شمولي با رويکرد رايج در حفاظت و مرمت آثار، نزديکي داشت. در نهايت دو ديدگاه ارائه شد: 1. قصدگرايي متعادل، با احترام به اصالت مادي و معنوي اثر، شامل اصالت کاربرد، ماده، شکل، و محيط، رويکردي متناسب تر از ساير انواع قصدگرايي در فرآيند حفاظت و مرمت آثار ارائه مي دهد. 2. اثر تاريخي موجوديتي است داراي هويتي پويا و مستقل که وراي نيت هنرمند سازنده به سير حيات خود در طول تاريخ ادامه مي دهد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 46
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی