مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تقابل تصوير و کلمه در پاراگون لئوناردو داوينچي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه فلسفه هنر، دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران
 
چکیده: 
از وجوه مهم و چالش برانگيز در بحث تعيين سلسله مراتب هنرها در تاريخ تفکر غرب، مقايسه نقاشي و شعر به عنوان دو رقيب ديرين بوده است. مقايسه اي که بخشي از تاريخ دوگانه ي تصوير و کلمه را شکل مي دهد. هدف پژوهش حاضر بررسي تقابل تصوير و کلمه از گذرگاه مقايسه ي نقاشي و شعر در رساله ي پاراگون نوشته ي لئوناردو دا وينچي است که از نخستين آثار نظام مندِ اين حوزه دانسته مي شود. مباحث او در اين باب ريشه و بنياد بسياري از مفاهيم شناخته شده ي امروزي در حوزه ي زيبايي شناسي است و همين امر اهميت اين رساله را دوچندان مي کند. مسأله اين مقاله، استنباط و بررسي جايگاه تصوير و کلمه به عنوان دو رسانه ي متمايز يا دو نحوه ي ادراک متمايز، از گذرگاه مقايسه ي نقاشي و شعر در پاراگون است. براي مطالعه ي ابعاد مسأله حاضر و به منظور دستيابي به هدف ياد شده از روش تحقيق توصيفي-تحليلي، و گردآوري اطلاعات به شيوه کتابخانه اي استفاده شده است. لئوناردو در اين سلسله يادداشت ها، نقاشي(تصوير) را به عنوان مدلي از ادراک به مصاف شعر(کلمات) مي برد. او با تعريف نقاشي به مثابه ي علم، تبيين روابط تنگاتنگ ميان نقاشي و طبيعت، ارجاع تصوير به بينايي، سخن از گستره ي وسيع فهم پذيري نقاشي و در نهايت اشاره به وجود هارموني در نقاشي، اين هنر را الگويي براي شعر، و تصوير را برتر و مقدم بر کلمه دانسته است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 46
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی