4 SID.ir | مطالعه و تبيين چارچوب و راهبردهاي حفاظت از بازار تاريخي نراق و محدوده ي شهري پيرامون

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مطالعه و تبيين چارچوب و راهبردهاي حفاظت از بازار تاريخي نراق و محدوده ي شهري پيرامون

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان
 
چکیده: 
نراق که براي دوران طولاني بر سر يک راه تاريخي مهم قرار داشته، زيستگاهي برخوردار از محيط طبيعي مناسب و آب کافي بوده است. لذا شهر براي دوره اي طولاني از درآمدهاي قابل توجه تجارت منطقه اي و کشاورزي بهره مند بوده است. اقتصاد شهر در اثر پيامدهاي ناشي از تغيير در راه هاي منطقه اي به شدت آسيب ديده که دامنه ي آن تا بازار گسترش يافته است. دور شدن شهر از راه هاي اصلي منطقه اي باعث شده تا بازار جايگاه منطقه اي و شهري خود را از دست بدهد. اين مسئله و گسترش شهر در اثر احداث خيابان موسوم به امام خميني در مجاورت بازار (دهه 50) و شهرک جديد به انزوايي منجر شده است که بازار را همچون ساير بخش هاي شهر تاريخي درگير کرده است. احداث خيابان افزون بر تغييرات ناشي از تخريب مستقيم بخش هايي از بازار و بستر شهري آن، منجر به انتقال فعاليت ها و پيشه ها از درون بازار و محله ها شده و خيابان را به رقيب پرقدرت بازار تبديل کرده است. لذا شهري که اقتصاد نسبتاً غني خود را از دست داده است، علاوه بر تخريب برخي بخش ها با عنصر جديد خيابان نيز مواجه شده که از دو نقطه نظر تجاري و دسترسي، رقيب اصلي بازار بوده و ملزومات خود را به شهر تاريخي تحميل کرده است؛ از جمله اينکه گذر بازار به حاشيه رانده شده و محور تجاري جديدي در امتداد خيابان شکل گرفته است. با وجود اين، بازار هنوز از ارزش هاي قابل توجهي برخوردار است و شهر تاريخي نيازمند حفاظت است. اين مقاله که روش پژوهشي آن تفسيري تاريخي است و انجام آن بر تکنيک سوات استوار است، در پي پاسخ دادن به اين پرسش هاست که چالش هاي بازار تاريخي نراق از نگاه معيارهاي حفاظت از شهرهاي تاريخي چيست؟ و راهبردهاي حفاظت از بازار در بستر بافت تاريخي و به تفکيک زيرناحيه هاي آن، چه مي تواند باشد؟ هدف مقاله تعريف و تبيين چارچوب و راهبردهاي حفاظت از بازار تاريخي نراق است. يافته هاي مقاله نشان مي دهد که هر گونه راهبرد در جهت حفاظت از بازار بايد با توجه به بستر شهري آن و در نسبت با عناصر مهم شهر امروز يعني خيابان و ميدان طرح شود. علاوه بر اين، ارتقاي بازار نيازمند راهبردهايي همچون احياي مجموعه هاي بازار، تعريف و تقويت مرکزيت تجاري، بازتعريف ارتباط ميان بازار و خيابان و تقويت رابطه ي ميان گذر بازار و ميدان است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 37
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی