برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

الگوي تجربه ي فعال در آموزش معماري تدوين مدلي براي کسب دانش عملي طراحي از طريق رويکرد طراحانه به مصاديق معماري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد
 
چکیده: 
تجربه ي مصاديق معماري از جمله راهبردهاي آموزشي است که در آموزش معماري، به شکلي گسترده به کار مي رود. يکي از عرصه هاي کاربست اين راهبرد آموزشي، بهره گيري از آن در حوزه ي کسب دانش عملي طراحي است؛ زيرا مشاهده ي آثار معماري سهم عمده اي در تأمين مهارت هاي ذهني معمار براي خلق اثر معماري دارد. اين شکل از تجربه ي مصاديق معماري، که رويکردي طراحانه به آثار است، زماني در ارتقاي دانش عملي معمار مؤثر واقع مي شود که تأثيرات ادراکي و دريافت هاي تصويري آن در زمان طراحي، به عنوان ماده ي عمل ذهن در فرايند تصويرسازي به کار آيد. مقاله ي حاضر تلاشي است در راستاي طرح راهکاري به منظور دستيابي به چنين کيفيتي از تجربه ي آثار. راهکار يادشده الگويي عملي است که در اينجا از آن با عنوان «الگوي تجربه ي فعال» ياد مي شود. يافته هاي اين پژوهش، با اتکا به روش تحليل منطقي بر پايه ي منابع کتابخانه اي، نشان مي دهد که تجربه ي کارآمد آثار در حوزه ي دانش عملي معماري، از طريق عبور از دو مرحله ي «توجه» و «پردازش»، به شيوه هاي کلامي و تصويري ميسر مي شود. اين دو مرحله ارکان تشکيل دهنده ي الگوي تجربه ي فعال است که کارايي آن از طريق طرح يک آزمون ميداني روي تعدادي از دانشجويان دانشکده ي هنر و معماري يزد، مورد سنجش قرار گرفت. نتايج اين آزمون گواه آن بود که بهره گيري از الگوي تجربه ي فعال، تأثيري معنادار در کيفيت و کميت بازيابي اطلاعات تصويري حاصل از تجربه ي آثار معماري در مقايسه با مشاهده ي ساده دارد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

میرجانی، ح.، و ندیمی، ح. (1397). الگوی تجربه ی فعال در آموزش معماری تدوین مدلی برای کسب دانش عملی طراحی از طریق رویکرد طراحانه به مصادیق معماری. مطالعات معماری ایران, 7(14 ), 5-20. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469584



Vancouver : کپی

میرجانی حمید، ندیمی حمید. الگوی تجربه ی فعال در آموزش معماری تدوین مدلی برای کسب دانش عملی طراحی از طریق رویکرد طراحانه به مصادیق معماری. مطالعات معماری ایران. 1397 [cited 2022January23];7(14 ):5-20. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469584



IEEE : کپی

میرجانی، ح.، ندیمی، ح.، 1397. الگوی تجربه ی فعال در آموزش معماری تدوین مدلی برای کسب دانش عملی طراحی از طریق رویکرد طراحانه به مصادیق معماری. مطالعات معماری ایران, [online] 7(14 ), pp.5-20. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469584.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 243 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی