برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مطالعه ي تطبيقي بازار تجاري و بازار اجتماعي با نگاهي معطوف به بازارهاي تاريخي دزفول و شوشتر به عنوان بازار تجاري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مؤسسه ماکس پلانکس، گوتینگن آلمان و وابسته پژوهشی، مدرسه مطالعات شرق شناسی و آفریقایی دانشگاه لندن
 
چکیده: 
نظري غالب در مطالعات شهري ايران وجود دارد که بازار را به عنوان ستون فقراتِ ساختار فضايي و اجتماعي شهرهاي تاريخي توصيف مي کند. در اين نگاه، روايتي يگانه و جهان شمول از بازار ارائه مي شود که خوانش تکثر بازارهاي ايراني را به محاق برده است؛ اما اين مقاله تلاش مي کند تا تنوع ساختاري و اجتماعي بازار را نشان دهد. اين مطالعه از يک سو به مدد شيوه ي اسپيس سينتکس، به تحليل توپولوژيک ساختار دزفول و شوشتر پرداخته، و از سوي ديگر به بستر اجتماعي اقتصادي اين شهرها توجه کرده است. مقاله ي حاضر نشان مي دهد که شهرهاي ايران پيش از دوران مدرن، حداقل به دو گونه تقسيم مي شدند: گروه اول شهرهايي با اقتصاد غير بازرگاني هستند که در آن ها بازار ماهيتي عموماً خرده فروشي داشته و فضاهاي مهم فرهنگي اجتماعي را در ميان خود ندارد. اين گونه بازارهاي تجاري محض، ستون فقرات ساختار شهر و قلب فعاليت هاي اجتماعي شهر نبوده اند. دومين گونه، شهرهايي هستند که اقتصاد آن ها به طور عمده، بر تجارت استوار بوده است. در اين شهرها، بازار نه تنها ستون فقرات ساختار شهر و مرکز فعاليت هاي اقتصادي بوده، بلکه خاستگاه بازخوردهاي اجتماعي بوده است. در اينجا، از اين گونه بازار به عنوان بازارهاي تجاري اجتماعي يا به اختصار، بازار اجتماعي ياد شده است. اين همان بازاري است که از آن به عنوان نمونه ي اعلاي بازار ايراني ياد مي شود. اين مقاله با تأکيد بر تفاوت بازارهاي مختلف، توصيف يگانه از بازار ايراني را به چالش مي کشد. هدف نهايي مقاله ي حاضر، مطلقاً ارائه ي گونه شناسي براي بازار نيست، بلکه توجه به تکثر موجود در شهر ايراني است که خوانش هاي ذات گرايانه ي مدرن آن را ناديده گرفته است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مسعودی نژاد، ر. (1395). مطالعه ی تطبیقی بازار تجاری و بازار اجتماعی با نگاهی معطوف به بازارهای تاریخی دزفول و شوشتر به عنوان بازار تجاری. مطالعات معماری ایران, 5(10 ), 73-100. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469574



Vancouver : کپی

مسعودی نژاد رضا. مطالعه ی تطبیقی بازار تجاری و بازار اجتماعی با نگاهی معطوف به بازارهای تاریخی دزفول و شوشتر به عنوان بازار تجاری. مطالعات معماری ایران. 1395 [cited 2022January21];5(10 ):73-100. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469574



IEEE : کپی

مسعودی نژاد، ر.، 1395. مطالعه ی تطبیقی بازار تجاری و بازار اجتماعی با نگاهی معطوف به بازارهای تاریخی دزفول و شوشتر به عنوان بازار تجاری. مطالعات معماری ایران, [online] 5(10 ), pp.73-100. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469574.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 202 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی