مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بنيان هاي سياست گذاري رسانه اي در انيميشن؛ مطالعه اي بر رويکرد ايران به انيميشن به عنوان ابزار قدرت نرم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
سياست هاي فرهنگي رسانه اي غالباً از سوي دولت ها به منظور کنترل و نيز حمايت از توسعه ي فرهنگ و هنرها اتخاذ مي شوند. در طي اين روند سياست گذاران گاهي با دخالت مستقيم در روند توليد آثار هنري و گاهي با حمايت غيرمستقيم از هنرمندان، اهداف مورد نظر خود را دنبال مي کنند. با توجه به قدرت منحصربه فرد رسانه ي انيميشن در انتقال آراء ايدئولوژيکي خاص به نسل جوان، اين مقاله بر آن است تا با مطالعه ي روند سياست گذاري در حوزه ي انيميشن، به بررسي ويژگي ها و ملزوماتي بپردازد که مي تواند در تبديل اين صنعت فرهنگي خلاق به يک سرمايه ي ملي مؤثر در افزايش قدرت ملي، سهيم باشد. در اين راستا، در بخش هاي اول تا سوم مقاله مطالعه ي نظري بر اصول بنيادين سياست گذاري در انيميشن و مفاهيم مرتبط با آن نظير صنايع فرهنگي، ايدئولوژي، هويت و قدرت نرم صورت گرفته است. بخش چهارم مقاله به بررسي رويکرد کنوني ايران به انيميشن به عنوان ابزار قدرت نرم و نيز عوامل سياسي اجتماعي مؤثر در شکل گيري اين رويکرد مي پردازد. در پاسخ به چالش مطرح شده در اين بخش در ارتباط با چگونگي گذر ايران از رويکرد تبليغاتي سنتي خود در برنامه سازي و توليد انيميشن، در بخش پاياني مقاله تلاش شده است تا راهکارهايي در اين خصوص با تکيه بر نظرهاي جوزف ناي در ارتباط با قدرت نرم ارائه شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 60
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی