برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تبيين مدل مفهومي برندسازي مکان: مروري بر ادبيات نظري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
 
چکیده: 
طرح مسئله: برندسازي مکان در راستاي امکان رقابت ميان مکان ها براي جذب سرمايه هاي مالي و انساني مورد توجه سياست گذاران شهري قرار گرفته است. اين مفهوم در رشته هاي مختلف (نظير علوم محيطي، اقتصاد، علوم اجتماعي و رفتاري) مطرح شده و در هر رشته رويکرد متفاوتي جهت تحقق آن در نظر گرفته شده است. پژوهش حاضر سعي دارد گامي جهت روشن ترشدن ابعاد اين مفهوم برداشته و با بررسي سير تحول آن به مفهوم پردازي ابعاد آن بپردازد. هدف پژوهش: هدف کلي فراتحليل حاضر ارائة زمينه و اساس نظري در خصوص «برندسازي مکان» در قالب مدلي مفهوم پردازي شده به وسيلة تجزيه وتحليل عميق در ادبيات نظري اين حوزه است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از روش فراتحليل بهره گرفته است. نتايج: علي رغم گستردگي ادبيات نظري برندسازي مکان، در خصوص ابعاد آن هنوز اجماع وجود ندارد. اين پژوهش، سه دورة زماني را براي برندسازي مکان تصوير کرده است. در اين دوره هاي زماني با تحول در مفهوم سازي اين پديده شاهد حرکت مفهوم برند مکان از پديده اي تک وجهي، مبتني بر ابعاد بصري و ملموس، داراي فرايندي نخبه گرا و متکي بر تقاضاي بازار به سمت مفهومي چندوجهي، ميان رشته اي، تعاملي و مشارکتي هستيم. در اين سير تحول، ماهيت برند مکان از ابزاري جهت بازاريابي به رويکردي جهت مواجهه با ابعاد مختلف برنامه ريزي و مديريت مکان تغيير پيدا کرده است. با پالايش مفاهيم مستخرج از پژوهش، مدل نظري مفهوم پردازي برند مکان ارائه شد. اين مدل، لايه هاي مختلف مفهومي و راهبردي، همچنين الزامات و شرايط زمينه اي مؤثر در آن را دربر دارد. هويت برند به عنوان مؤلفة محوري در لاية مفهومي مطرح مي شود. هويتي که با انباشت تجربة برند، تصوير برند مکان را شکل مي دهد. اين تصوير که به دنبال تعريف ويژگي خاصي از مکان در ذهن مخاطبان است، به تدريج ارزش ويژة برند را شکل مي دهد. اين ارزش ويژه، عنصري کليدي در ايجاد وفاداري به برند و تکميل زنجيرة توسعة همه جانبة مکان است. بدين ترتيب برندسازي مکان به عنوان رويکردي ميان رشته اي، تعاملي، چندوجهي، زمينه گرا و مبتني بر دارايي هاي مکان، در برنامه ريزي و بازآفريني مکان به کار گرفته مي شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

یزدان پناه شاه آبادی، م.، و سجادزاده، ح.، و رفیعیان، م. (1398). تبیین مدل مفهومی برندسازی مکان: مروری بر ادبیات نظری. باغ نظر, 16(71 ), 19-34. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469546



Vancouver : کپی

یزدان پناه شاه آبادی محمدرضا، سجادزاده حسن، رفیعیان مجتبی. تبیین مدل مفهومی برندسازی مکان: مروری بر ادبیات نظری. باغ نظر. 1398 [cited 2022January23];16(71 ):19-34. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469546



IEEE : کپی

یزدان پناه شاه آبادی، م.، سجادزاده، ح.، رفیعیان، م.، 1398. تبیین مدل مفهومی برندسازی مکان: مروری بر ادبیات نظری. باغ نظر, [online] 16(71 ), pp.19-34. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469546.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 178 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی