5 SID.ir | آستانه ي يکتايي يا پيوندخوردگي آثار در معماري معاصر؛ در مرز ميان آفرينش و برساختن

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

آستانه ي يکتايي يا پيوندخوردگي آثار در معماري معاصر؛ در مرز ميان آفرينش و برساختن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه معماري، دانشکده معماري و شهرسازي، دانشگاه آزاد تهران مرکزي، تهران، ايران
 
چکیده: 
بيان مسئله: در نوشتار با ترفند پاورقي و ارائة منابع مي توان حضور ديگري را در روايت بازتاباند، اما تاريخ معماري آثار مستندسازي شده و نشده اي را در برمي گيرد که حضور ديگري در آنها پيدا و پنهان است. بحث بر سر جعلي1 يا اقتباسي2بودن اثر از اموري است که در دهه هاي آخر قرن بيستم در هنر معاصر مطرح شده اند. از سويي کشمکش بر سر آفرينش متأثر از خودآييني3 يا دگرآييني4 اثر، در مقابل برساختگي (جعلي) آن، دغدغه اي ديگر است. هدف و پرسش: بنا بر ماهيت، پژوهش به بازشناخت آستانة هم پيوندي/يکتايي، آلوگرافي5 (چندامضايي)/ آتوگرافي6 (تک امضايي) و شناسايي مرز اقتباس/برساختن وابسته است. پرسش هاي پژوهش عبارتند از: الف. در گفتمان معماري خودانگيختگي متأثر از دگر نيرويي دروني را چگونه مي توان تفسير کرد؟ ب. مرز ميان اقتباس و برساختن (جعل) کجاست؟ روش: پژوهش با ماهيت کاربردي، با راهبرد تحليلي-تفسيري متکي بر استدلال منطقي است و بر پاية واکاوي چگونگيِ پيوندگوني و خويشاوندي آثار، با تکيه بر رهيافت درهم آميزي افق ها، مبتني بر فرايند «ميان متني» شکل گرفته است. براي روشن شدن پاسخ پرسش هاي پژوهش، نمونه هايي از تاريخ هنر و معماري معاصر ايران (دهة سي و چهل) مطرح مي شوند. نتيجه گيري: پژوهش نشان مي دهد فرايند ميان متني را مي توان به عنوان رهيافتي نظري در مطالعات معماري به کار بست و تأکيد دارد که متون (آثار) معماري خودآيين نيستند و هر اثري در گفتگومندي ميان آثار پيش و پس از خود قرار دارد. اين به معناي آن نيست که آثار جعلي را نيز بر مدار ميان متنيت قرار دهيم چرا که آثار جعلي برخلاف آفرينش اثر در فرايند ميان متني بر پرسش هاي شناختي اصرار نمي ورزند و از مجال گفتگو ميان آثار و همراهي مخاطب، تهي هستند.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 50
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی