مشخصات مقاله عنوان نشریه: باغ نظر اطلاعات شماره: فروردين 1398 , دوره 16 , شماره 70 ; از صفحه 61 تا صفحه 72 . عنوان مقاله: آستانه ي يکتايي يا پيوندخوردگي آثار در معماري معاصر؛ در مرز ميان آفرينش و برساختن نویسندگان: علي نژادمجيدي سحر, شالي اميني وحيد*, ايراني بهبهاني هما, ضيمران محمد آدرس: * گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد تهران مرکزی، تهران، ایران چکیده: بيان مسئله: در نوشتار با ترفند پاورقي و ارائة منابع مي توان حضور ديگري را در روايت بازتاباند، اما تاريخ معماري آثار مستندسازي شده و نشده اي را در برمي گيرد که حضور ديگري در آنها پيدا و پنهان است. بحث بر سر جعلي1 يا اقتباسي2بودن اثر از اموري است که در دهه هاي آخر قرن بيستم در هنر معاصر مطرح شده اند. از سويي کشمکش بر سر آفرينش متأثر از خودآييني3 يا دگرآييني4 اثر، در مقابل برساختگي (جعلي) آن، دغدغه اي ديگر است. هدف و پرسش: بنا بر ماهيت، پژوهش به بازشناخت آستانة هم پيوندي/يکتايي، آلوگرافي5 (چندامضايي)/ آتوگرافي6 (تک امضايي) و شناسايي مرز اقتباس/برساختن وابسته است. پرسش هاي پژوهش عبارتند از: الف. در گفتمان معماري خودانگيختگي متأثر از دگر نيرويي دروني را چگونه مي توان تفسير کرد؟ ب. مرز ميان اقتباس و برساختن (جعل) کجاست؟ روش: پژوهش با ماهيت کاربردي، با راهبرد تحليلي-تفسيري متکي بر استدلال منطقي است و بر پاية واکاوي چگونگيِ پيوندگوني و خويشاوندي آثار، با تکيه بر رهيافت درهم آميزي افق ها، مبتني بر فرايند «ميان متني» شکل گرفته است. براي روشن شدن پاسخ پرسش هاي پژوهش، نمونه هايي از تاريخ هنر و معماري معاصر ايران (دهة سي و چهل) مطرح مي شوند. نتيجه گيري: پژوهش نشان مي دهد فرايند ميان متني را مي توان به عنوان رهيافتي نظري در مطالعات معماري به کار بست و تأکيد دارد که متون (آثار) معماري خودآيين نيستند و هر اثري در گفتگومندي ميان آثار پيش و پس از خود قرار دارد. اين به معناي آن نيست که آثار جعلي را نيز بر مدار ميان متنيت قرار دهيم چرا که آثار جعلي برخلاف آفرينش اثر در فرايند ميان متني بر پرسش هاي شناختي اصرار نمي ورزند و از مجال گفتگو ميان آثار و همراهي مخاطب، تهي هستند. کلید واژه: برساختن (جعل)(Q1)يکتايي(Q1)فرايند بينامتنيت(Q1)اصالت و اعتبار اثر(Q1)پيوندخوردگي(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: بيان معماري؛ بروز حقيقت معماري در اثرتاثير سواد بصري بر درک زيبايي در آثار معماريدرآمدي بر تاريخ ذهنيت عامه در معماري ايرانبازانديشي در آموزش درس «آشنايي با معماري معاصر» (در مقطع كارشناسي رشته معماري در دانشگاه هاي ايران)در جستجوي معماري سرآمد: ظرفيت هاي معماري معاصر ايران براي تبديل به ميراثي براي آينده مقالات همایشی مرتبط: توجه به معماری پایدار در معماری معاصر ایران (با تاکید بر طرح مرکز آموزش مدیریت صنعتی در کردان کرج، و سفارت ایران در سئول اثر فرهاد احمدی)بررسی اثرگذاری فرهنگ بر پیکره معماری ایران در دوره معاصرواکاوی جنبه فرهنگی معماری و مقایسه آن در معماری سنتی و مدرن ایرانارزیابی مولفه های تاثیرگذار بر تعاریف معماری بومیبررسی مولفه های نوآورانه در خلق آثار معماری دهه 80 تا 90 (مطالعه موردی: آثار برتر مسابقه جایزه بزرگ معمار در بخش عمومی) ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 57 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی