مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

ظهور تراژدي نو در تئاتر بريتانيا با تأکيد بر نمايشنامه ي «جنون» 4. 48 اثر سارا کين

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
دهه ي 90 براي تئاتر بريتانيا، دهه اي پر از جنجال و تغيير بود که مي توان آ ن را واکنشي به دوران پر از سرکوب تاچر دانست. نويسندگان اين دوره که الکس سييرز آثارشان را تئاتر in-yer-face ناميد، با زباني تند و تصاويري عريان و خشن تمام مرزهاي زندگي انسان مدرن را مورد حمله قرار دادند. هدف اين مقاله طرح رابطه اي تراژيک ميان تماشاگر و اجراگر در اين صحنه ي پر از تنش است و براي اين منظور نمايشنامه ي جنون 4. 48 اثر سارا کين براي بررسي موردي انتخاب شده است. براي اين منظور نويسنده با حمله به مرزها، عميق ترين لايه هاي ناخودآگاه را فرو مي پاشد که نتيجه ي آن فرمي از تراژدي نو در تقابل دو حس ترس و نياز است. به اين ترتيب صحنه با بازنمايي تروماتيکي سرکوب هاي فردي و تاريخي، ارتباط سه گانه اي مي شود ميان قرباني، متجاوز و ناظر. با برقراري اين ارتباط هم تماشاگر و هم اجراگر، طي چند مرحله با تروماي خود روبه رو و با آن يکي مي شوند، و با پذيرش و اعتراف به آن به سوگواري غم خود مي نشينند. اين سوگواري مشابه تجربه اي آييني آنها را به آستانه مي رساند که نتيجه ي آن خودآگاهي و رهايي تاريخ است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 44
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی