برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
فروردين 1398 , دوره  16 , شماره  70 ; از صفحه 31 تا صفحه 48 .
 
عنوان مقاله: 

تحليل انتقادي گرايش هاي غالب بازار هنر معاصر ايران در رويکرد به هويت فرهنگي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه ارتباط تصویری، دانشگاه الزهرا (س)
 
چکیده: 
بيان مسئله: در عرصة جهاني هنر معاصر، که رويدادهاي به هم پيوسته اي از دوسالانه ها، داکومنتا، نمايش هاي سراسري1 و بازار هنر را دربرمي گيرد، حضور هنرمندان ايراني در «بازار» برجسته تر است. بازار هنر معاصر ايران که از سال 2006 با همکاري گالري هاي خصوصي و شعب خاورميانه ايِ چند حراج خانة بزرگ به شکوفايي رسيد، مهم ترين عرصه اي بود که هنر معاصر «ايراني» را به مخاطب جهاني مي شناساند. بازار هنر اما با قواعد اقتصادي خود که هنر ايران را بخشي از هنر منطقه معرفي مي کرد، به تنهايي نمي توانست نمايندة قابل اطميناني براي شناخت هنر ايران باشد. آثاري که در بازار، عرضه و مبادله مي شدند به نشانه هاي فرهنگ «ايراني» ارجاع داشتند، اما اين مؤلفه هاي فرهنگي در آنها چگونه بروز يافته بود؟ هدف: هدف اين مقاله تبيين و نقد رويکرد هنرمندان معاصر ايراني به هويت فرهنگي در بازار جهاني است. نويسندگان مقاله در صدد پاسخگويي به اين پرسش برآمده اند که گرايش هاي بازاري در هنر معاصر ايران چه رويکردي به هويت فرهنگي داشته است؟ به نظر مي رسد بهره برداري هنرمندان ايراني از مؤلفه هاي هويت فرهنگي، بيش از آنکه بازتعريف معنادار آنها در نگرشي نقادانه يا ستايش آميز باشد، در راستاي بي اثرساختن و در نهايت کالايي کردن آنهاست. روش تحقيق: اين پژوهش با بهره گيري از «نقد مارکسيستي» روش «توصيفي-تحليلي»را مبنا قرار داده است. نتيجه گيري: هويت فرهنگي در آثار ايراني، با ازدست دادن معناي تاريخي، بي آنکه پيوندي واقعي با مسائل دوران معاصر پيدا کند، تنها به کالايي براي فروش تبديل شده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

پورمند، ف.، و افضل طوسی، ع. (1398). تحلیل انتقادی گرایش های غالب بازار هنر معاصر ایران در رویکرد به هویت فرهنگی. باغ نظر, 16(70 ), 31-48. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469532



Vancouver : کپی

پورمند فاطمه، افضل طوسی عفت السادات. تحلیل انتقادی گرایش های غالب بازار هنر معاصر ایران در رویکرد به هویت فرهنگی. باغ نظر. 1398 [cited 2022January23];16(70 ):31-48. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469532



IEEE : کپی

پورمند، ف.، افضل طوسی، ع.، 1398. تحلیل انتقادی گرایش های غالب بازار هنر معاصر ایران در رویکرد به هویت فرهنگی. باغ نظر, [online] 16(70 ), pp.31-48. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=469532.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 228 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی