مشخصات مقاله عنوان نشریه: مديريت اطلاعات سلامت اطلاعات شماره: فروردين و ارديبهشت 1397 , دوره 15 , شماره 1 (پياپي 59) ; از صفحه 40 تا صفحه 45 . عنوان مقاله: کارامدي رسانه هاي اجتماعي در رفع نيازهاي اطلاعاتي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اصفهان بر اساس هرم نيازهاي اطلاعاتي Norwood نویسندگان: زرمهر فاطمه, اشرفي ريزي حسن*, شعباني احمد آدرس: * مرکز تحقیقات فنآوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران چکیده: مقدمه: امروزه رسانه هاي اجتماعي نقش مهمي در رفع نيازهاي اطلاعاتي افراد به ويژه دانشجويان ايفا مي کنند. پژوهش حاضر با هدف تعيين ميزان کارامدي رسانه هاي اجتماعي در رفع نيازهاي اطلاعاتي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اصفهان بر اساس هرم نيازهاي اطلاعاتي Norwood انجام شد. روش بررسي: روش اين مطالعه، پيمايشي و ابزار جمع آوري داده ها، پرسش نامه محقق ساخته بود. جامعه آماري را دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اصفهان تشکيل داد. نمونه ها به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. روايي ابزار با کمک متخصصان کتابداري و اطلاع رساني پزشکي و روان شناسي و پايايي آن از طريق ضريب Cronbach¢ s alpha با مقدار 89/0 تأييد گرديد. داده ها با استفاده از آمار توصيفي و آزمون هاي ANOVA و t و ضريب همبستگي Pearson مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته ها: ميانگين استفاده از ابزارهاي رسانه اجتماعي در رفع نيازهاي اطلاعاتي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اصفهان به طور کلي کمتر از حد متوسط برآورد گرديد. ميانگين استفاده از ابزارهاي رسانه اجتماعي در رفع نيازهاي اطلاعاتي پايه و اساسي، ياري رسان، روشنگرانه، اغنا کننده و تهذيب و اخلاق به ترتيب 461/2، 323/2، 147/3، 448/2 و 463/2 به دست آمد. همچنين، رشته تحصيلي در ميزان استفاده از ابزارهاي رسانه اجتماعي تأثير داشت، اما سن اثرگذار نبود. نتيجه گيري: ميزان استفاده از ابزارهاي رسانه اجتماعي در رفع انواع نيازهاي اطلاعاتي دانشجويان، کمتر از حد متوسط مي باشد و نياز اطلاعاتي روشنگرانه دانشجويان بيشتر از ساير نيازهاي اطلاعاتي از طريق ابزارهاي رسانه اجتماعي مرتفع مي گردد. مسؤولان سلامت بايد قابليت هاي رسانه هاي اجتماعي را بيشتر براي دانشجويان تبيين نمايند. کلید واژه: رسانه اجتماعي(Q1)نيازهاي اطلاعاتي(Q2)دانشجويان(Q2)دانشگاه ها(Q1)هرم Norwood(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: رسانه ها در جامعه اطلاعاتي امروزميزان سواد رسانه اي و اطلاعاتي در بين دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اصفهان بر اساس شاخص هاي سواد رسانه اي و اطلاعاتي يونسکوتحليل رابطه بين مصرف رسانه اي و ميزان اعتماد اجتماعي در بين دانشجويان دانشگاه اصفهانرسانه هاي جديد و جامعه اطلاعاتيبررسي ميزان سواد رسانه اي و اطلاعاتي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اصفهان مقالات همایشی مرتبط: سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان در هنگام فراغت از تحصیل: مطالعه موردی در دانشگاه علوم پزشکی سمناننیازهای اطلاعاتی مدیریت تصمیم گیری مدیران سازمان هاپیشرفت اجتماعی: بررسی الگوی پیشرفت اجتماعی از طریق تحول رسانه های اجتماعیرژیم مصرفی رسانه های ورزشی شهروندان ارومیهبررسی رابطه بین مصرف رسانه های ورزشی و سلامت اجتماعی شهروندان ارومیه ای ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 28 آخرین های بلاگ آموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notنمایش شمارش خطوط در ورد Wordتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی