مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

نماي حرکت ملوديک در گوشه هاي رديف موسيقي ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
 
چکیده: 
شکل کلي يا شماي ملودي يکي از مفاهيمي است که در حوزه ي آفرينش و تجزيه و تحليل موسيقي بسيار از آن ياد مي شود. پژوهش حاضر با بررسي تطبيقي حدود 106 گوشه، نشان مي دهد که بيش ترين نوع حرکت ملوديک گوشه هاي رديف موسيقي ايراني حرکت هاي رفت و برگشتي سينوسي و حرکت هاي افقي در گستره ي محدود صوتي اند. هم زمان با اين نوع حرکت ها، ملودي هاي گوشه ها به شکلي نا محسوس با حرکت هاي فرعي پايين رونده به صورت پلکاني دنبال مي شوند. برخي از انواع حرکت هاي ملوديک، مانند حرکت هاي قوسي مقعر و حرکت هاي بالارونده ي پرشي و پلکاني، هيچ گاه در ساختار شماي حرکت ملوديک گوشه ها استفاده نشده يا بسيار به ندرت استفاده شده اند. گرايش به حرکت هاي وضعي در ملودي هاي رديف بيش از گرايش به حرکت هاي انتقالي است، زيرا حرکت هاي وضعي بيشتر در نتيجه ي حرکت هاي افقي و دور زننده ي ملودي حاصل مي شوند و حرکت هاي انتقالي بيشتر نتيجه ي حرکت هاي بالارونده و پايين رونده ي ملودي اند. بررسي راستا و جهت در ساختار ملودي هاي رديف واقعيتي بسيار مهم را درباره ي رديف موسيقي ايراني آشکار مي کند، اين واقعيت که رديف موسيقي ايراني اساساً در خدمت آواز است، حتي اگر رديف روايتي سازي باشد، زيرا حرکت هاي ملوديک طبيعتي سرايشي دارند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 42
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی