مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي بصري رابطه نقطه و فضا در گرافيک خط نستعليق، شيوه هاي صفوي و معاصر (با تأکيد بر آثار ميرعماد و غلامحسين اميرخاني)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده هنرهای تجسمی، استان اصفهان، شهر اصفهان
 
چکیده: 
نگارش خط نستعليق به لحاظ ارتباط تنگاتنگ با ادبيات و همچنين نمود جلوه هاي بصري ويژه، قرن ها استمرار پيدا کرده است. اين خط مي تواند به عناصر اوليه تجزيه شود که اولين و مه مترين عنصر آن «نقطه » است. نقطه علاوه بر نياز کلمه در خواندن، نقش مهمي در هماهنگي و تقابل بين انرژي هاي تصويري در کلمه و سطر دارد؛ لذا اهميت نقش بصري نقطه بسيار مشهود است. هدف اصلي اين مقاله عبارت است از بررسي نقش نقطه از منظر اصول و مباني هنرهاي تجسمي در مقايسه ي آثار خط ميرعمادالحسني )هنرمند دوره صفوي) و غلامحسين اميرخاني )شيوه غالب معاصر(، با توجه به مؤلفه هايي از قبيل( محور نقطه 2( شيب نقطه )در دونقطه و س هنقطه( 3( وزن بصري نقطه. در اين راستا به سؤالاتي نظير: چگونگي توجه بيشتر در نحوه نقطه گذاري با توجه به اصول و مباني بصري در هريک از شيوه هاي مذکور، محور نقطه و همچنين چگونگي رعايت شيب نقطه و وزن بصري نقطه و تفاوت هاي آن در دو شيو هي ميرعمادالحسني و غلامحسين اميرخاني پاسخ داده شده است. روش به کار گرفته شده در اين مقاله توصيفي-تحليلي، از نوع مقايسه اي و از نظر هدف کاربردي است. گردآوري داده ها به صورت کتابخانه اي و تحليل نگارندگان با مقايسه تصويري آثار دو هنرمند نامبرده صورت پذيرفته است. نتايج بررسي هاي پژوهش حاضر نشان مي دهد که نحوه قرار گرفتن محور نقطه ها، ميزان شيب دونقطه و سه نقطه و همچنين وزن تصويري آن ها در شيوه ميرعماد کاملاً منطبق بر اصول و مباني زيباشناسي بصري است که همين امر باعث افزايش حضور و تأثير نقطه ها بين کلمات و حروف نسبت به شيو ه اميرخاني مي گردد؛ به بيان ديگر نقطه ها در خطوط ميرعماد از شأن و منزلتي هم تراز با حروف و کلمات برخوردارند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 52
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی