5 SID.ir | بررسي تأثير تمرکز مشتري براجتناب مالياتي با درنظر گرفتن سهم بازار شرکت

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي تأثير تمرکز مشتري براجتناب مالياتي با درنظر گرفتن سهم بازار شرکت

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
 
چکیده: 
هدف: هدف اين پژوهش، بررسي تأثير تمرکز مشتري بر اجتناب مالياتي با در نظر گرفتن سهم بازار شرکت است. روش: معيار اندازه گيري اجتناب مالياتي، تفاوت نرخ قانوني و واقعي ماليات شرکت است. نمونه پژوهش شامل 79 شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران براي دوره زماني 1384 تا 1393 بوده و داده ها با استفاده از رگرسيون تجزيه و تحليل شده اند. يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که تمرکز مشتري شرکت داراي تأثير مثبت و معنادار بر فعاليت هاي اجتناب مالياتي آن است. علاوه بر اين، ارتباط مثبت بين تمرکز مشتري و اجتناب مالياتي زماني برجسته تر است که شرکت در صنعتي که فعاليت مي کند، سهم بازار کمتري داشته باشد. نتيجه گيري: سطح تمرکز مشتري بر عملکرد عملياتي، ريسک جريان نقدي و سياست هاي مالي شرکت تأثير مي گذارد، از اين رو انتظار مي رود ميزان مشارکت در فعاليت هاي اجتناب از ماليات را نيز تحت تأثير قرار دهد. تمرکز مشتري شرکت به تقاضا براي نگهداري نقدينگي بيشتر و نوسان هاي مالي کمتر منجر مي شود. از آنجا که برنامه ريزي مالياتي مي تواند جريان هاي نقدي و سودهاي حسابداري را افزايش دهد، شرکت هاي با پايه مشتري متمرکز ممکن است بيشتر در فعاليت هاي اجتناب ماليات مشارکت کنند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 0
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی