3 SID.ir | اثربخشي توان بخشي شناختي بر بهبود حافظه فعال شنيداري و ديداري در اختلال وسواسي-جبري

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

اثربخشي توان بخشي شناختي بر بهبود حافظه فعال شنيداري و ديداري در اختلال وسواسي-جبري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: با توجه به شيوع اختلال وسواسي-جبري در تمام سنين و اثرات مخرب آن در دوره کودکي و نوجواني، بررسي و ارزيابي روش هاي جديد درماني با عوارض کم و تاثير مناسب درماني کاملا ضروري به نظر مي رسد. هدف پژوهش حاضر تعيين اثربخشي توان بخشي شناختي بر بهبود حافظه فعال شنيداري و ديداري نوجوانان دختر دوره متوسطه دوم مبتلا به اختلال وسواسي-جبري بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کليه دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال وسواسي-جبري در دبيرستان هاي شهرستان کوهدشت در سال تحصيلي 96-1395 بود. با انتخاب تصادفي چهار دبيرستان و غربال گري با استفاده از پرسشنامه وسواس فکري عملي فوا و همکاران، بعد از مصاحبه با آن ها، 30 نفر از دانش آموزاني که ملاک هاي ورود و خروج مورد نظر پژوهش را برآورده مي کردند، به صورت هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفي در دو گروه جايگزين شدند. از هر دو گروه تست حافظه فعال وکسلر گرفته شد و براي گروه آزمايش به صورت انفرادي به مدت 12 جلسه برنامه توان بخشي شناختي اجرا شد. يافته ها: پس از مداخله توان بخشي شناختي، نمرات حافظه فعال شنيداري (01/0p <) و حافظه فعال ديداري (001/0p< ) در گروه آزمايش در مقايسه با گروه کنترل افزايش يافت. نتيجه گيري: نتايج مطالعه حاضر نشان داد که توان بخشي شناختي در ارتقاء حافظه فعال بيماران مبتلا به اختلال وسواسي جبري موثر است. بنابراين پيشنهاد مي شود علاوه بر مداخلات روان شناختي، از مداخلات مبتني بر توان بخشي شناختي به عنوان رويکرد درماني تلفيقي، کاربردي و حمايتي در کنار رواندرماني توسط متخصصين اين حوزه استفاده شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 46
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی