3 SID.ir | تاثير آموزش مبتني بر الگوي فرانظري بر همبستگي فرآيندهاي تغيير و موازنه تصميم گيري مصرف صبحانه در دانش آموزان

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش مبتني بر الگوي فرانظري بر همبستگي فرآيندهاي تغيير و موازنه تصميم گيري مصرف صبحانه در دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقيقات مراقبت هاي مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکي هرمزگان، بندرعباس، ايران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: الگوي فرانظري از مدل هاي پرکاربرد در تغيير رفتار است. فرآيندهاي تغيير و موازنه تصميم گيري از سازه هاي اين الگو هستند. هدف اين مطالعه تاثير آموزش مبتني بر الگوي فرانظري در همبستگي بين فرآيندهاي تغيير و موازنه تصميم گيري دانش آموزان در مصرف صبحانه بود. روش کار: در اين مطالعه نيمه تجربي290 دانش آموز مقطع راهنمايي شهر جيرفت در دو گروه تجربي و کنترل و هرکدام 145 نمونه بررسي شدند. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه استاندارد بود. مداخله آموزشي بر اساس الگوي فرانظري انجام گرفت. داده ها قبل و 3 ماه پس از آموزش گردآوري شد. ورود داده ها با استفاده از نرم افزار آماري spss-19 و آزمون هاي آماري من-ويتني و ضريب همبستگي اسپيرمن، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته ها: مداخله آموزشي بر فرآيندهاي تغيير و موازنه تصميم گيري موثر و آزمون من-ويتني براي هر دو پس از مداخله معني دار بوده است. همچنين ضريب همبستگي بين اين دو سازه بعد از مداخله در گروه مداخله از 427/0 به 476/0 افزايش يافته و معني دار بود. در صورتي که ضريب همبستگي در گروه شاهد از 478/0 به 379/0 کاهش يافته است. نتيجه گيري: مداخله آموزشي مبتني بر الگوي فرانظري بر ضريب همبستگي بين فرآيندهاي تغيير و موازنه تصميم گيري دانش آموزان در مصرف صبحانه موثر بود. بنابراين پيشنهاد مي شود در مداخلات آموزشي براي مصرف صبحانه فرآيندهاي تغيير و موازنه تصميم گيري به طور ويژه مدنظر قرار بگيرند.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 27
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی