برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1397 , دوره  12 , شماره  28 ; از صفحه 95 تا صفحه 120 .
 
عنوان مقاله: 

شبکه هاي اجتماعي مجازي و توليد شايعات در انتخاباتِ سياسي (مطالعه موردي: شبکه اجتماعي اينستاگرام)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تهران
 
چکیده: 
پژوهش کيفي پيش رو که با روش اتنوگرافي انجام گرفته است، به دنبال پاسخ به اين سؤال است که شبکه هاي اجتماعي مجازي در توليد شايعات انتخابات سياسي در کشور چه نقش و کارکردي دارند؟ جامعه آماري پژوهش، صفحات فارسي زبان شبکه اجتماعي اينستاگرام است که در انتشار اخبار انتخاباتي، دو ماه قبل و دو ماه بعد از برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري سال 1394 فعاليت داشته اند. از ميان اين صحفات قابل مشاهده به عنوان چارچوب نمونه گيري، 40 صفحه با روش نمونه گيري هدفمند انتخاب و با مصاحبه آنلاين با 17 نفر از صاحبان اين صفحات و تحليل کيفي داده هاي حاصل از آن، مهم ترين ويژگي هاي شبکه هاي اجتماعي مجازي در امر توليد شايعات سياسي در زمان انتخابات و مهم ترين منابع توليد اين شايعات در شبکه هاي اجتماعي مجازي مورد مطالعه قرار گرفته است. بر اساس نتايج پژوهش، امکانات تعاملي، توليد و انتشار محتوا توسط کاربر، تشکيل گروه هاي دوستانه، ويژگي هاي چند رسانه اي و همچنين سطح گسترده ارتباطات ميان فردي، از مهم ترين ويژگي هاي شبکه هاي اجتماعي مجازي در امر توليد و انتشار شايعات در جامعه است. پژوهش نشان مي دهد شايعات انتخاباتي در ايسنتاگرام با اهداف تبليغات سياسي، ايجاد ناآرامي در فضاي انتخابات، سرگرمي، توليد نفاق بين اعضاي جامعه، مخدوش کردن اصل انتخابات و عدم وجود دموکراسي واقعي در فرايند اجراي آن، کاهش انگيزه افراد جهت شرکت در انتخابات و تخريب نامزدهاي رقيب و احزاب مخالف از سه منبع اصلي گروه هاي اپوزيسيون داخلي و خارجي، فعالان سياسي در احزاب و ستادهاي انتخاباتي هريک از نامزدها و عموم مردم در شبکه اجتماعي اينستاگرام توليد و انتشار مي يابد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شمس، م.، و فرقانی، م. (1397). شبکه های اجتماعی مجازی و تولید شایعات در انتخاباتِ سیاسی (مطالعه موردی: شبکه اجتماعی اینستاگرام). رسانه های دیداری و شنیداری, 12(28 ), 95-120. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=468773



Vancouver : کپی

شمس مرتضی، فرقانی محمدمهدی. شبکه های اجتماعی مجازی و تولید شایعات در انتخاباتِ سیاسی (مطالعه موردی: شبکه اجتماعی اینستاگرام). رسانه های دیداری و شنیداری. 1397 [cited 2022January23];12(28 ):95-120. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=468773



IEEE : کپی

شمس، م.، فرقانی، م.، 1397. شبکه های اجتماعی مجازی و تولید شایعات در انتخاباتِ سیاسی (مطالعه موردی: شبکه اجتماعی اینستاگرام). رسانه های دیداری و شنیداری, [online] 12(28 ), pp.95-120. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=468773.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1370 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی