مشخصات مقاله عنوان نشریه: علوم پزشكي رازي (مجله دانشگاه علوم پزشكي ايران) اطلاعات شماره: اسفند 1396 , دوره 24 , شماره 165 ; از صفحه 9 تا صفحه 21 . عنوان مقاله: ارزيابي مهارت هاي زندگي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي ايران در سال 1395 نویسندگان: مبادري توفيق, رودباري مسعود* آدرس: * مرکز تحقیقات مقاومتهای میکروبی، بیمارستان رسول اکرم (ص)، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران چکیده: زمينه و هدف: بسياري از افراد در رويارويي با مشکلات زندگي فاقد توانايي هاي لازم هستند و اين امر آنان را آسيب پذير نموده و در معرض انواع اختلالات رواني و رفتاري قرار مي دهد. اين مطالعه به مهارت هاي زندگي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي ايران پرداخته است. روش کار: اين مطالعه مقطعي، از نوع توصيفي-مقايسه اي و محيط پژوهش آن دانشکده هاي دانشگاه علوم پزشکي ايران، در سال هاي 95 و 96 بود. جامعه پژوهش کليه دانشجويان دانشگاه و نمونه 342 نفري آن افرادي هستند که به صورت تصادفي طبقه اي از جامعه پژوهش انتخاب شده اند. پرسشنامه طرح شامل 7 متغير جمعيتي و پرسشنامه 142 سوالي، 5 گزينه اي مهارت هاي زندگي شامل 19 خرده مقياس بودکه به گزينه ها وزن هاي صفر تا 4 اختصاص يافت. براي تجزيه و تحليل از روش هاي آمار توصيفي و تحليلي شامل آزمون هاي تي تست، آناليز واريانس (شکل ناپارامتري آن ها)، کاي دو و ضريب همبستگي در نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. سطح معني داري آزمون ها 05/0 در نظر گرفته شدند. يافته ها: ميانگين همه مولفه ها بالاتر از متوسط و در کل مولفه ها ميانگين 5/2 (15/0=SD) بود. ميانگين نمرات مهارت هاي زندگي زنان در غالب مولفه ها بيشتر از مردان بود ولي بين ميانگين دو جنس اختلاف معني دار موجود نبود. ميانگين مولفه هاي روابط بين فردي (045/0=p) و مهارت هاي مربوط به رعايت و بکارگيري نکات ايمني (035/0=p) بين مقاطع مختلف تحصيلي و همچنين ميانگين مولفه هاي مهارت هاي مربوط به ارتباط هاي انساني (031/0=p) و مهارت در حل مساله (040/0=p) بين دانشکده هاي محل تحصيل دانشجويان با هم اختلاف معني دار داشتند. بين ميانگين مولفه ها و نوع اسکان پاسخ دهندگان و تاهل آن ها اختلاف معني داري مشاهده نشد اما افراد خوابگاهي ميانگين پايين تري داشتند. همچنين سن نيز با مهارت هاي زندگي ارتباط قوي و معني داري نشان نداد. نتيجه گيري: دانشجويان در برخي از مهارت هاي مورد نياز در زندگي ضعيف بوده و نياز به آموزش دارند. اين مساله در دانشجويان مرد و مجرد بيشتر به چشم مي خورد. کلید واژه: مهارتهاي زندگي(Q2)دانشجو(Q2)علوم پزشکي ايران(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: ارزيابي مهارت هاي زندگي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساريمهارت هاي مطالعه در دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي گلستاناثربخشي تعاملي آموزش مهارت هاي زندگي و هوش معنوي بر ميزان آگاهي دانشجويان از مهارت هاي زندگيبررسي ميزان آگاهي دانشجويان دختر دانشگاه هاي شهر تهران از مهارت هاي زندگيمهارت هاي زندگي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي مازندران سال 1389 مقالات همایشی مرتبط: اثربخشی آموزش مهارت های زندگی به منظور پیشگیری از اعتیاد در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکردپیشرفت علم، فناوری و نوآوری: بررسی آماری مهارت های مطالعه در بین دانشجویانبررسی مقایسه ای میزان برخورداری از مهارتهای تصمیم گیری، حل مساله و تفکر خلاق در بین دانشجویان رشته های پزشکی و غیر پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیههنجاریابی آزمون مهارت های زندگیبررسی رابطه نقش دانشگاه در تغییر مهارتهای زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 65 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی