5 SID.ir | مطالعه تطبيقي چگونگي مواجهه پري و هامون (در آثار مهرجويي) با امر نمادين لاکاني

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مطالعه تطبيقي چگونگي مواجهه پري و هامون (در آثار مهرجويي) با امر نمادين لاکاني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه هنر تهران
 
چکیده: 
مقاله حاضر با اتخاذ رويکرد روانکاوي-فلسفي لاکان به بررسي دو اثر شاخص از سينماي ايران ميپردازد. پري و هامون هر دو ساختههاي داريوش مهرجويي، فيلمساز مؤلف ايراني هستند. شخصيت اصلي در هردو اين فيلمها، شخصيتهايي هستند که آشفتگيهاي رواني انسان مدرن را به تصوير ميکشند. لاکان در تئوريهايش با مطرحکردن مفاهيمي چون "نام پدر"، "ميل"، "ابژه کوچک"، "ديگري"، "سهگانه نفساني"، "امر خيالي، امر نمادين و امر واقع"، اين آشفتگيها را عميقاً بررسي و تحليل ميکند. پرسش اصلي اين است که چگونه پري و هامون بهعنوان دو شخصيت عصيانگر مدرن، ميکوشند تا راهي به بيرون از ساحت نمادين لاکاني بيايند. از اهداف اين تحقيق، يکي تحليل راهکارهاي متفاوت اين دو شخصيت در دستيابي به امرواقع و بازگشت به امر خيالي و ديگر بررسي تفاوتها و شباهتهاي اين دو شخصيت در برخورد با قواعد نام پدر و همچنين مقايسه رويکردهاي هريک از آنها در بهدست آوردن موردميل بوده است. در اين مقاله ابتدا مفاهيم لاکاني شرح و تفسير شدهاند و پس از آن با روش تحليل متني، لايههاي ضمني و پنهان دو فيلم و شخصيتهاي اصلي آنها موردمطالعه قرارگرفتهاند. همچنين، کاربردپذيري مفاهيم لاکان در هنر هفتم، سينما، بهاجرا درآمده است. ازآنجا که به گفته لاکان، انسان راهي به بيرون از ساحت امر نمادين ندارد، ساختارشکنيها و عصيانهاي پري و هامون محکوم به شکست است؛ نه قادر به بازگشت به آرامش امر خيالي هستند و نه توان مواجهه با امر واقع را دارند. ميتوان گفت اگرچه جنس شکست اين دو شخصيت با يکديگر متفاوت است اما هردو محکوم به زندگي در ساحت امر نمادين هستند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 49
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی