3 SID.ir | تأثير عوامل محيطي بر تصميم گيري اخلاقي در کسب وکارهاي نوپا

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تأثير عوامل محيطي بر تصميم گيري اخلاقي در کسب وکارهاي نوپا

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
 
چکیده: 
وضعيت و کيفيت تصميم گيري اخلاقي کارآفرينان، يکي از مقوله ها و دل نگراني هاي مهم در حوزة عمومي کشورمان محسوب مي شود و در محافل علمي و پژوهشي کشور نيز به عنوان دغدغة پژوهشي ارزشمندي براي شناخت مطرح است. عوامل فردي، محيطي و ماهيت کسب وکار، بر التزام و پايبندي کارآفرينان به تصميم گيري اخلاقي در کسب وکار تأثير دارند، اما اين دغدغه به فعاليت پژوهشي بيشتر در محيط کسب وکار نياز دارد. از اين رو، در اين پژوهش تلاش شده است که عوامل محيطي مؤثر بر تصميم گيري اخلاقي در کسب وکارهاي نوپا شناسايي شوند. به اين منظور، در قالب روش پيمايش و با ابزار پرسشنامة استاندارد، اطلاعات مربوط به تصميم گيري مالکان و مديران حدود 150 کسب وکار نوپا در بخش هاي حمل ونقل و تجهيزات و مواد آزمايشگاهي، جمع آوري و با استفاده از تکنيک هاي آماري شامل تحليل واريانس فريدمن و مدل معادلات ساختاري تحليل شد. يافته ها نشان مي دهد محيط فرهنگي-اجتماعي بيشترين تأثير و محيط مذهبي– انساني کمترين تأثير را بر فعاليت کسب وکارهاي نوپا دارند. همچنين، براساس نتايج، تصميم گيري اخلاقي مبتني بر استدلال فايده باوري در ترکيب با استدلال نسبي بودن اخلاق کسب وکار، بيشترين اولويت را در کسب وکارهاي نوپا دارد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 66
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی