برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير آموزش به روش بحث گروهي بر آگاهي، نگرش و رفتارهاي پيشگيري کننده از فشار خون بالا در زنان 49-20 ساله شهر اسلامشهر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: امروزه فشارخون بالا، مهم ترين عامل خطر بيماري قلبي، مغزي و کليوي است و آموزش يکي از عوامل تاثيرگذار بر کاهش فشار خون بالا مي باشد. پژوهش حاضر با هدف تعيين تاثير آموزش در آگاهي، نگرش و رفتارهاي پيشگيري کننده از فشار خون بالا بر اساس بحث گروهي در زنان 49-20 ساله شهر اسلامشهر انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر، يک مطالعه مداخله اي مي باشد که 112 نفر از مادران دانش آموزان مدارس ابتدايي دخترانه و پسرانه اسلامشهر انتخاب و به دو گروه (هر گروه 56 نفر) تقسيم شدند. در ابتداي پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته توسط نمونه ها تکميل شد؛ سپس 2 جلسه آموزشي يک ساعته، به صورت بحث گروهي در 4 گروه 10 نفره و 2 گروه 8 نفره (2 جلسه در هفته) برگزار گرديد. 2 ماه بعد از اتمام مداخله، مجدداً پرسش نامه ها توسط نمونه هاي مورد پژوهش تکميل گرديد. براي تجزيه و تحليل داده ها از آزمون آماري کاي دو، کاي اسکوئر و آناليز واريانس با مشاهدات تکراري و 21 SPSS استفاده شد. يافته ها: پس از مداخله نمرات آگاهي گروه مداخله نسبت به گروه شاهد افزايش يافت (001/0< p). نگرش و رفتار نيز پس از مداخله در گروه مداخله در مقايسه با گروه شاهد افزايش نشان دادند (001/0< p). نتيجه گيري: نتايج مطالعه حاضر نشان داد که مداخله آموزشي طراحي شده به روش بحث گروهي تاثير معني داري بر آگاهي و نگرش و رفتار هاي پيشگيري کننده از فشار خون بالا داشته است. لذا پيشنهاد مي شود، مداخلات آموزشي در راستاي افزايش آگاهي و نگرش به منظور ارتقاء رفتارهاي پيشگيري کننده از فشار خون بالا در گروه هاي مختلف جامعه و در سطح وسيع تر صورت پذيرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رمضان خانی، ع.، و پوراسماعیلی، آ.، و رخشنده رو، س.، و خداکریم، س. (1396). بررسی تاثیر آموزش به روش بحث گروهی بر آگاهی, نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا در زنان 49-20 ساله شهر اسلامشهر. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران), 24(155 ), 11-19. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=468617



Vancouver : کپی

رمضان خانی علی، پوراسماعیلی آمنه، رخشنده رو سکینه، خداکریم سهیلا. بررسی تاثیر آموزش به روش بحث گروهی بر آگاهی, نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا در زنان 49-20 ساله شهر اسلامشهر. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران). 1396 [cited 2022January21];24(155 ):11-19. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=468617



IEEE : کپی

رمضان خانی، ع.، پوراسماعیلی، آ.، رخشنده رو، س.، خداکریم، س.، 1396. بررسی تاثیر آموزش به روش بحث گروهی بر آگاهی, نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا در زنان 49-20 ساله شهر اسلامشهر. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران), [online] 24(155 ), pp.11-19. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=468617.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 70 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی