5 SID.ir | تأثير گرايش کارآفرينانه و راهبرد رقابتي بر بازارگرايي در راستاي بهبود عملکرد و ايجاد مزيت رقابتي پايدار

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تأثير گرايش کارآفرينانه و راهبرد رقابتي بر بازارگرايي در راستاي بهبود عملکرد و ايجاد مزيت رقابتي پايدار

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 
مطالعة مفهوم گرايش کارآفرينانه و تدوين يک راهبرد (استراتژي) مناسب، اهميت زيادي براي بهبود عملکرد شرکت ها دارد، زيرا شرکت ها با ارائة محصولات جديد، منحصربه فرد و مطابق با نيازهاي مشتريان، سهم بيشتري از بازار محصول را دراختيار مي گيرند. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير گرايش کارآفرينانه و راهبرد هاي رقابتي بر بازارگرايي در راستاي بهبود عملکرد شرکت و ايجاد مزيت رقابتي پايدار در شرکت هاي قطعه ساز خودرو است. اين پژوهش کاربردي و از نظر روش، توصيفي-همبستگي است. در اين راستا، براي گردآوري اطلاعات و آزمون فرضيه ها، از پرسشنامة محقق ساخته اي حاوي 67 پرسش در 17 بعد استفاده شد. براساس جدول کرجسي-مورگان، با روش نمونه گيري تصادفي ساده، از بين 250 نفر کارکنان شرکت هاي توليدي قطعات خودرو در استان اصفهان، 150 نفر به عنوان جامعة آماري پژوهش انتخاب شدند. براي تجزيه و تحليل داده ها و آزمون فرضيه ها، از مدل معادله هاي ساختاري در نرم افزار Smart PLS استفاده شد. نتايج نشان مي دهد تأثير مستقيم گرايش کارآفرينانه بر بازارگرايي، معنادار نيست. همچنين، استقلال و پيشگامي از ابعاد گرايش کارآفرينانه، راهبرد رهبري هزينه، بازارگرايي پاسخگو، عملکرد مالي و منابع کمياب، بيشترين وزن را در تشکيل متغيرهاي اصلي پژوهش براي قطعه سازان دارند؛ بنابراين، شرکت هاي قطعه سازي، با افزايش روحية کارآفريني در سازمان و اتخاذ راهبرد هاي مناسب همراستا با نيازهاي مشتريان مي توانند به بقا و رشد خود در عرصة رقابتي کمک کنند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 58
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی