3 SID.ir | بررسي يادگيري در عملکرد بيمارستان هاي دانشگاه علوم پزشکي شاهرود با به کارگيري معيارهاي بنياد اروپايي مديريت کيفيت در تنظيم شاخص هاي کارت امتياز متوازن

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 
بررسي يادگيري در عملکرد بيمارستان هاي دانشگاه علوم پزشکي شاهرود با به کارگيري معيارهاي بنياد اروپايي مديريت کيفيت در تنظيم شاخص هاي کارت امتياز متوازن
 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مديريت دولتي، دانشکده مديريت، دانشگاه پيام نور، تهران، ايران
 
چکیده: 
مقدمه: BSC از بهترين و پرکاربردترين الگوها درارزيابي عملکرد بيمارستان هاست که از 4 منظر به ارزيابي مي پردازد و منظر يادگيري يکي از آن هاست. براي استفاده از اين مدل بايد يک الگوي مفهومي جهت تدوين مجموعه اي از شاخص هاي عملکرد در راستاي اهداف راهبرد بيمارستان فراهم گردد. با توجه به استفاده از مدل EFQM در ارزيابي عملکرد بيمارستان ها، اين پژوهش با هدف بررسي نقش يادگيري در ارزيابي عملکرد بيمارستان هاي شاهرود با به کارگيري معيارهاي EFQM درتنظيم شاخص هاي BSC انجام شد. مواد و روش ها: اين پژوهش از نوع تحقيقات پيمايشي است که در آن از شيوه نمونه گيري تصادفي ساده استفاده شد. جمعيت آماري اين پژوهش شامل کليه کارکنان شاغل و بيماران بستري در بيمارستان هاي امام حسين (ع) و بهار شاهرود در سال 97 مي باشد. حجم نمونه در بيمارستان امام حسين (ع) 700 نفر و بيمارستان بهار 200 نفر مي باشد. براي جمع آوري داده ها از طراحي 4 پرسشنامه مجزا مبتني بر مناظر چهارگانه BSC بر اساس معيارهاي EFQM و پرسشنامه استاندارد سروکوال استفاده شد. روايي محتوايي پرسشنامه ها نيز توسط 11 نفر از خبرگان گروه اعتباربخشي بيمارستان ها، اساتيد دانشگاه وصاحب نظران مديريت تأييد شد. داده هاي جمع آوري شده به وسيله نرم افزارSPSS نسخه 24 و اکسل تحليل گرديد. يافته ها: با بازنگري در مناظر BSC و ارتباط بين اهداف آن ها، منظر مشتريان در بهترين سطح و به ترتيب مناظر فرايندها، مالي و رشد و يادگيري در پايين ترين سطح قرار گرفتند. "افزايش رضايت کارکنان" و "تشويق نوآوري" به عنوان زيربنايي ترين هدف و "رضايت بيماران از محيط فيزيکي" در بالاترين سطح نقشه راهبرد قرار گرفت. نتيجه گيري: اين روش علاوه بر اينکه جنبه اي جديد براي تعيين شا خص هاي BSC به وجود آورد، به طور دقيق مشخص ساخت که سرمايه گذاري در حوزه رشد و يادگيري، بسيار با اهميت است زيرا در نهايت اين کارکنان هستند که بر فرايندها و نتايج سازمان تأثير گذاشته و باعث تحقق اهداف ساير مناظر و دستيابي به چشم انداز بيمارستان مي شوند. همچنين پيشنهاد مي گردد مديران بيمارستان ها ازشاخص هاي مشترک بين BSC و EFQM جهت تسهيل پياده سازي اعتباربخشي در بيمارستان ها استفاده نمايند.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 57
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی