4 SID.ir | رابطه مديريت دانش فردي و خودکارآمدي در کادر پزشکي و پيراپزشکي مراکز بهداشتي درماني

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

رابطه مديريت دانش فردي و خودکارآمدي در کادر پزشکي و پيراپزشکي مراکز بهداشتي درماني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد تنکابن، تنکابن، ایران
 
چکیده: 
دنياي امروز نيازمند به کارگيري مديريت دانش فردي است. علي رغم توجه محققان به مديريت دانش فردي در رشته هاي مختلف، بررسي نقش و ارتباط آن با عملکرد کارکنان باليني هنوز نياز به بررسي دقيق و موشکافانه اي دارد. مطالعاتي چند نشان مي دهند که مديريت دانش فردي کارکنان سازمان هاي بهداشتي و درماني از سطح مطلوبي برخوردار نيست. در اين راستا، مقاله حاضر به تشريح چگونگي ارتباط مديريت دانش فردي با خودکارآمدي ميان کادر آموزشي درمانگاه هاي غرب استان مازندران مي پردازد. اين مطالعه همبستگي با استفاده از دو پرسشنامه سنجش خودکارآمدي و مديريت دانش فردي به طور مقطعي داده ها را از بين 105 نفر از کارکنان کادر آموزشي درمانگاه هاي شبکه بهداشت که به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شده بودند، گردآوري نمود. داده ها با استفاده از آزمون هاي ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون چندگانه تجزيه و تحليل شدند. نتايج نشان مي دهند که تمامي ابعاد مديريت دانش فردي با خودکارآمدي کارکنان رابطه اي مثبت (05/0p<) داشتند و از بين آن ها بعد مهارت هاي مشارکتي (05/0p<، 39/0r=) بالاترين ضريب همبستگي را با خودکارآمدي نشان داده است. همچنين مديريت دانش فردي از توانايي مناسبي براي پيش بيني خودکارآمدي کارکنان برخوردار است (37/0ß =، 14/0=2r). با توجه به نتايج اين مطالعه، انتظار مي رود کارکنان برخوردار از سطح بالاتري از مديريت دانش فردي خود کارآمدي بالاتري داشته باشند؛ بنابراين، مديران مي توانند با اتخاذ راهکارهاي مناسب، ازجمله برگزاري دوره هاي ضمن خدمت مرتبط، شرايط لازم را براي ارتقاء و بهبود آن فراهم نمايند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 60
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی