5 SID.ir | درک خودکارآمدي دانشجويان فيزيوتراپي از شايستگي باليني و ارتباط آن با رضايت از وضعيت آموزش باليني

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

درک خودکارآمدي دانشجويان فيزيوتراپي از شايستگي باليني و ارتباط آن با رضايت از وضعيت آموزش باليني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقيقات توان بخشي عضلاني اسکلتي، گروه فيزيوتراپي، دانشکده علوم توانبخشي، دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز، اهواز، اهواز
 
چکیده: 
اين مطالعه با هدف بررسي درک خودکارآمدي دانشجويان فيزيوتراپي دانشکده توانبخشي دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز از شايستگي باليني و ارتباط آن با رضايت از وضعيت آموزش باليني انجام شد. در اين مطالعه توصيفي – مقطعي جامعه آماري متشکل از دانشجويان ترم 6 و 8 فيزيوتراپي دانشکده توانبخشي دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز بود. جهت ورود افراد به اين مطالعه از روش سرشماري استفاده شد، بنابراين کليه افراد جامعه آماري (52 نفر) در مطالعه شرکت کردند و در پايان اطلاعات 47 نفر تجزيه وتحليل شد. دانشجويان پرسشنامه هاي درک خودکارآمدي از شايستگي باليني و رضايت از وضعيت آموزش باليني که به ترتيب متشکل از 30 گويه و 33 گويه بودند را تکميل کردند. ميانگين نمره درک خودکارآمدي از شايستگي باليني براي تمام دانشجويان در حد متوسط گزارش شد (12/16± 3/76). با اين وجود دانشجويان ترم 8 خود را کارآمدتر از دانشجويان ترم 6 ارزيابي کردند (05/0p<). همچنين ميانگين ديدگاه دانشجويان در مورد رضايت از وضعيت آموزش باليني در حد متوسط بود (52/0± 1/3). مهمترين نقطه قوت وضعيت آموزش باليني «انتظار حضور به موقع دانشجويان در محيط بالين» با ميانگين71/4 و مهمترين نقطه ضعف «تعداد بيمار براي يادگيري» و «امکانات رفاهي در بخش» با ميانگين 41/2 بودند. بين درک خودکارآمدي از شايستگي باليني دانشجويان و رضايت از وضعيت آموزش باليني ارتباط معناداري ديده نشد (164/0p=، 207/0=r). با توجه به اينکه درک خودکارآمدي دانشجويان از شايستگي باليني و رضايتمندي آنان از وضعيت آموزش باليني در حد متوسط گزارش شد، لازم است مسئولين آموزشي با سرمايه گذاري و نظارت بيشتر در راستاي برطرف کردن نقاط ضعف، بهبود کيفيت آموزش باليني و دستيابي به استانداردهاي آموزشي تلاش نمايند.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 31
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی