3 SID.ir | سنخ شناسي التزام رهبران کارآفرين به اخلاق کسب و کار

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

سنخ شناسي التزام رهبران کارآفرين به اخلاق کسب و کار

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
 
چکیده: 
در قرن 21 اهميت پاي بندي رهبران کارآفرين به اخلاق کسب وکار به دليل وقوع رسوايي هاي اقتصادي اخير، همچون انرون و پارمالات بيشتر شده است. نظر به نقش کنوني کارآفرينان در ايجاد اشتغال و توليد محصولات نوآورانه و ضرورت درک ماهيت رسوايي هاي مذکور، پژوهش کيفي حاضر با روش تحليل مضمون به کنکاش در ماهيت پايبندي رهبران کارآفرين ايراني به اخلاق کسب وکار مي پردازد. مؤلفان تلاش کردند تا تجربيات مشارکت کنندگان را در "دوراهه هاي" اخلاقي کسب وکاري بررسي نموده و التزام آنان به اصول اخلاقي را مورد تحليل قرار دهند. جامعه پژوهشي منتخب، "رهبران کارآفرين" اقتصادي ايراني بودند که به کمک معيارهايي همچون مالکيت کسب وکار تثبيت شده، نوآوري مکرر و مالکيت برند شناسايي شدند. نمونه هاي نهايي نيز به روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شدند و داده هاي ميداني طي دوازده مصاحبه عميق و واقعه محور جمع آوري شد. تحليل داده ها نيز به شيوه تحليل مضمون (استخراج شواهد مرتبط، کدگذاري اوليه و احصاء مضمون مشترک) صورت گرفت. نتايج پژوهش حاکي از آن است که پايبندي مشارکت کنندگان به اخلاق کسب وکار صور سه گانه متمايزي دارند که مؤلفان پيشنهاد مي کنند سنخ شناسي التزام حداقلي به اخلاق کسب وکار (قانون گرايي)، التزام ميانه (بازار گرايي) و التزام حداکثري (وظيفه گرايي) را به اين پديده نسبت دهيم.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 70
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی