برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1394 , دوره  49 , شماره  1 ; از صفحه 1 تا صفحه 22 .
 
عنوان مقاله: 

خودکارآمدي سواد اطلاعاتي: چارچوب مفهومي و زمينه ي پژوهشي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه سمنان
 
چکیده: 
هدف: مقاله ي حاضر به بررسي مفهوم خودکارآمدي به عنوان سازه ي روانشناختي مهم و تأثيرگذاري در رفتار انساني و نيز «نظريه ي شناختي-اجتماعي» و ارتباط آن با مفهوم سواد اطلاعاتي، به عنوان يکي از پيش نيازهاي اساسي زندگي در جامعه ي اطلاعاتي و فرايند يادگيري مدرن و مادام العمر مي پردازد. روش شناسي: مرور ادبيات موجود در رشته هاي روانشناسي، آموزش و پرورش، ارتباطات، جامعه شناسي، علم اطلاعات و علوم رايانه. يافته ها: خودکارآمدي شايد بر ميزان علاقه، تلاش، پشتکار، لذت، خودتنظيمي و در نهايت عملکرد فرد، تأثير مطلوبي داشته باشد و به عنوان يکي از عوامل شايستگي اجتماعي، شايستگي شبکه اي، موفقيت، رضايتمندي تحصيلي و کاري و غلبه بر ترس هايي مانند ترس هاي اجتماعي و ترس از فناوري نقشي جدي ايفا کند. سواد اطلاعاتي به عنصري دروني مانند خودکارآمدي موکول و مشروط مي شود. در برخي پژوهش ها، خودکارآمدي بالاترين و بيشترين همبستگي و تأثير را بر رفتار جست وجوي اطلاعات داشته است که اهميت بسيار آن را نشان مي دهد. خودکارآمدي سواد اطلاعاتي با عواملي مانند سن، جنسيت، سطح تحصيلات، پايه ي تحصيلي، تجربه، آموزش، دانش زبان انگليسي و شغل ارتباط مستقيم دارد. خودکارآمدي سواد اطلاعاتي در کشور ترکيه بيش از ساير کشورها بررسي شده است. اصالت/ ارزش: مفهوم خودکارآمدي که از سوي برجسته ترين و پراستنادترين روانشناس زنده ي دنيا و چهارمين روانشناس تاريخ اين علم، يعني آلبرت بندورا ارائه شد، نقشي اساسي در سواد اطلاعاتي ايفا مي کند که متأسفانه در ادبيات علم اطلاعات در زبان فارسي درباره ي آن بررسي کافي نشده است. مقاله ي حاضر اولين مقاله ي فارسي محسوب مي شود که به صورت مروري به بررسي نقش خودکارآمدي در سواد اطلاعاتي و اطلاع جويي اختصاص مي يابد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کشاورز، ح.، و شعبانی، ع.، و فهیم نیا، ف. (1394). خودکارآمدی سواد اطلاعاتی: چارچوب مفهومی و زمینه ی پژوهشی. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی (کتابداری), 49(1 ), 1-22. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=467913



Vancouver : کپی

کشاورز حمید، شعبانی علی، فهیم نیا فاطمه. خودکارآمدی سواد اطلاعاتی: چارچوب مفهومی و زمینه ی پژوهشی. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی (کتابداری). 1394 [cited 2022January21];49(1 ):1-22. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=467913



IEEE : کپی

کشاورز، ح.، شعبانی، ع.، فهیم نیا، ف.، 1394. خودکارآمدی سواد اطلاعاتی: چارچوب مفهومی و زمینه ی پژوهشی. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی (کتابداری), [online] 49(1 ), pp.1-22. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=467913.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 239 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی