برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

برندسازي شهري براي تحقق شهر خلاق؛ ارائه ي نظريه اي داده بنياد (مورد مطالعه: شهر اروميه)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد قزوین
 
چکیده: 
شهرهاي نام آور براي تثبيت جايگاه خود همواره در تلاش اند تا خود را به يکي از انگاره هاي جديد ربط دهند. يکي از اين انگاره ها شهر خلاق است. شهرها با ملحق شدن به شبکه ي شهرهاي خلاق در پي افزايش توان اقتصادي خود مي باشند و براي نيل به اين رشد اقتصادي به تدوين سياست ها و استراتژي هايي دست زده اند که يکي از آن ها برندسازي شهري است، زيرا اصلي ترين رسالت برندينگ شهري کمک به رشد اقتصادي شهر است. هدف پژوهش حاضر ارائه ي مدل برندسازي شهري براي تحقق مفهوم شهر خلاق با استفاده از تئوري داده بنياد و با تأکيد بر شهر اروميه است. روش گردآوري داده ها مصاحبه ي عميق نيمه ساختاريافته با صاحب نظران بوده است. جامعه ي آماري شامل مديران ارشد شهرداري، اعضاي هيئت علمي گروه هنر و شهرسازي، شوراهاي شهر و. . . است. جهت نمونه گيري از طرح نمونه گيري هدفمند و تکنيک ارجاعي زنجيره اي استفاده شده است. اشباع نظري تا نمونه ي 16 تا حدودي شکل گرفت اما روند پژوهش تا نفر 21 ادامه يافت. براي تفسير داده ها نيز از روش کدگذاري استفاده شده است. نتايج حاصل از کدگذاري انتخابي، شرايط علي-شرايط زمينه اي و شرايط مداخله گر مؤثر بر پديده ي برندسازي شهري را نشان مي دهند. از جمله شرايط علي مهم برندسازي شهري، ملحق شدن به شبکه ي شهرهاي خلاق است. با ملحق شدن به اين شبکه، زمينه ي بروز خلاقيت در ميان تمام اقشار جامعه فراهم مي­ شود و به نوعي جو يا فضاي خلاقيت بر جامعه حاکم مي­ شود. چنين جامعه اي براي سرمايه هاي انساني خلاق، جذاب مي شود و در نتيجه سرمايه ي اجتماعي را در چنين جامعه اي بالا مي برد. با بالا رفتن سرمايه ي اجتماعي، ساحت هاي سياسي و اقتصادي و کالبدي نيز بارور مي شوند و زمينه براي توسعه ي همه جانبه مهيا مي شود. از آنجا که برندسازي في نفسه هدف نيست و اهدافي نظير پايداري اقتصادي، افزايش اعتبار و آوازه ي شهر، بهبود تصوير شهر و. . . را در بر مي گيرد و نيز با ذکر اين نکته که ايده ي شهر خلاق سعي دارد کيفياتي که تصوير ذهني يک شهر را براي شهروندان زيباتر مي کند، تقويت کند، مي توانيم کسب جايگاه شهر خلاق و دستيابي به پايداري اقتصادي را معلول و حد نهايي برندسازي شهري در نظر بگيريم. پيامدهاي مندرج در الگو نيز مؤيد همين مطلب است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

محمودی آذر، ش.، و داوودپور، ز. (1397). برندسازی شهری برای تحقق شهر خلاق؛ ارائه ی نظریه ای داده بنیاد (مورد مطالعه: شهر ارومیه). توسعه محلی روستایی - شهری (توسعه روستایی), 11(1 ), 115-136. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=467757



Vancouver : کپی

محمودی آذر شیرزاد، داوودپور زهره. برندسازی شهری برای تحقق شهر خلاق؛ ارائه ی نظریه ای داده بنیاد (مورد مطالعه: شهر ارومیه). توسعه محلی روستایی - شهری (توسعه روستایی). 1397 [cited 2022January23];11(1 ):115-136. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=467757



IEEE : کپی

محمودی آذر، ش.، داوودپور، ز.، 1397. برندسازی شهری برای تحقق شهر خلاق؛ ارائه ی نظریه ای داده بنیاد (مورد مطالعه: شهر ارومیه). توسعه محلی روستایی - شهری (توسعه روستایی), [online] 11(1 ), pp.115-136. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=467757.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 345 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی