4 SID.ir | رقابت در بازار محصول، معاملات با اشخاص وابسته و بهاي خدمات حسابرسي

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

رقابت در بازار محصول، معاملات با اشخاص وابسته و بهاي خدمات حسابرسي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
 
چکیده: 
معاملات با اشخاص وابسته ممکن است ناقض فرض متعارف بودن معاملات بازار شود و به خدشه دار شدن قابل اتکا بودن و بيان صادقانه ي داده هاي حسابداري بينجامد و متعاقب آن، ريسک تجاري مشتريان را که توسط حسابرس ارزيابي شده، افزايش بخشد. بنابراين چنين معاملاتي، احتمالاً موجب افزايش بهاي خدمات حسابرسي خواهد شد. از طرفي، هزينه هاي حسابرسي براي شرکت هايي که با اشخاص وابسته معامله دارند، کمتر خواهد بود؛ زيرا حسابرسان در بررسي اين گونه معاملات نسبت به معاملات با اشخاص ثالث با دشواري کمتري مواجه مي شوند. پژوهش حاضر براي فراهم آوردن شواهدي در خصوص تأثير معامله با اشخاص وابسته بر بهاي خدمات حسابرسي انجام گرفته است. افزون بر اين، اثر تعاملي رقابت در بازار محصول بر رابطه ي بين معاملات با اشخاص وابسته و بهاي خدمات حسابرسي بررسي شده است. براي آزمون فرضيه هاي پژوهش از داده هاي مربوط به 112 شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران براي دوره ي زماني 1394-1386 استفاده شد. تجزيه و تحليل اطلاعات و آزمون فرضيه ها با بهره مندي از الگوي رگرسيون چندمتغيره و داده هاي ترکيبي انجام گرفت. نتايج پژوهش نشان مي دهد ميان معاملات با اشخاص وابسته و بهاي خدمات حسابرسي رابطه ي مثبت و معناداري وجود دارد و رقابت در بازار محصول، موجب کاهش اين رابطه نمي شود
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 48
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی