5 SID.ir | شناسايي و اولويت بندي پيشران هاي توسعه ي کسب و کارهاي نوپا (استارت آپ ها) با استفاده از روش شناسي کيو

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 
شناسايي و اولويت بندي پيشران هاي توسعه ي کسب و کارهاي نوپا (استارت آپ ها) با استفاده از روش شناسي کيو
 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده کشاورزي، دانشگاه ياسوج
 
چکیده: 
کسب وکارهاي نوپا نقشي اساسي در اشتغال زايي و افزايش توليد دارند. اين درحالي است که عوامل مختلفي در گسترش اين کسب وکارها در سطوح خرد و کلان مؤثر هستند؛ بنابراين، هدف اين پژوهش شناسايي و اولويت بندي پيشران هاي توسعه ي کسب وکارهاي نوپا است. از اين رو، پژوهش حاضر، پژوهشي کاربردي و مقطعي است که با استفاده از روش کيفي از نوع کيو انجام گرفته است. در اين پژوهش، 40 نفر از مشارکت کنندگان در رويداد هم نت روستا در استان اصفهان به صورت هدفمند انتخاب شدند که پس از بررسي مباني نظري، مصاحبه و ايجاد فضاي گفتمان، 50 گويه (کارت کيويي) استخراج و پالايش شد. سپس مشارکت کنندگان، کارت هاي کيو را در سه دسته ي موافق، مخالف و بي نظر مرتب سازي و دسته بندي کردند. سپس نرم افزار PQ-method براي تحليل عاملي اکتشافي داده ها به کار گرفته شد. نتايج حاصل از امتيازهاي استانداردشده ي آرايه هاي عاملي نشان داد که ديدگاه شرکت کنندگان به دو الگوي متفاوت قابل تفکيک است. الگوي اول بر سرعت عمل، تيم کاري، ذات ايده و فرصت سنجي و الگوي دوم بر مشتري، رقبا، شريک سرمايه گذار و حمايت ها تأکيد دارد. در الگوي اول، توجه بر پرورش خلاقيت و ايجاد زمينه هاي بروز نوآوري ها در افراد مستعد از طريق آموزش و ايجاد بسترهاي فرهنگي در جامعه ي مورد اشاره است. در الگوي دوم نيز حمايت از ظرفيت هاي بالقوه، تأمين امنيت سرمايه گذاري و فرهنگ سازي کارگروهي در کسب وکارهاي مورد نظر است.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 111
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی