3 SID.ir | بررسي اثر آموزش بر نگرش والدين نسبت به روشهاي مختلف هدايت رفتاري کودکان

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي اثر آموزش بر نگرش والدين نسبت به روشهاي مختلف هدايت رفتاري کودکان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزشي دندانپزشکي کودکان، دانشکده دندانپزشکي، دانشگاه علوم پزشکي، شهيد صدوقي يزد
 
چکیده: 
زمينه و هدف: رفع مشکلات دنداني کودک، به بهترين شکل و همراه با بيشترين همکاري از جانب کودک نيازمند اعتماد کودک به دندانپزشک و همچنين والدين به دندانپزشک در جهت تداوم ان مي باشد. با در نظر گرفتن اهميت استفاده از روش هاي هدايت رفتاري در درمان دندانپزشکي کودکان هدف از اين مطالعه ارزيابي تاثير اموزش بر نگرش والدين در راستاي روش هاي مختلف هدايت رفتاري کودکان بود. روش بررسي دراين مطالعه توصيفي٧ ٧ نفر از والدين کودکان مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکي يزد انتخاب گشته و سپس پرسش نامه اي شامل توضيح هدف کلي مطالعه-اطلاعات دموکراتيک والدين و ٧ شيوه مختلف رفتاري( بگو-نشان بده-انجام بده، کنترل صدا، استفاده از دستگاهاي بازدارنده ي غير فعال-بازدارندگي فعال توسط پرسنل دندانپزشکي يا والدين، استفاده از آرامبخشي، دست روي دهان و بيهوشي عمومي) به أفراد داده شد. در برگه هاي ارزيابي، زير هريک از روشها، مقياس آنالوگ بصري( VA S)قرار گرفته وروي خط ١ ٠ ٠ ميليمتري در سمت چپ واژه کاملا مخالف و در سمت راست واژه کاملا موافقم وجود داشت. والدين ديدگاه خود در ارتباط با هر يک از روش ها ي هدايت رفتاري را ابتدا مشخص کرده و نهايتاً بعد از نمايش يک فيلم اموزشي حاوي اين ٧ روش هدايت رفتاري مجدداً فرم پرسش نامه را تکميل کردند. جهت اناليزداده ها از تست هاي اماري. wilcoxon و Cruskal vallis استفاده گرديد. يافته ها: از 77نفر والدين 67 نفر زن 10 مرد با محدوده سني بين 24تا 68سال بودند. بيشترين تاثير اموزش در مقبوليت و تفاوت نمره پيش ازمون و پس ازمون در روش بگو-نشان بده – انجام بده(p value=001) و سپس در روش بيهوشي عمومي ديده شد. در تمامي روش هاي هدايت رفتاري به غير از روش دست روي دهان تفاوت معناداري قبل و بعد از اموزش وجود داشت. نتيجه گيري: به نظر ميرسد با گذر زمان پذيرش روش هاي مختلف رفتاري تغيير کرده است ونقش اموزش در مقبوليت رو به رشدروش هايي از جمله بگو – نشان بده – انجام بده و بيهوشي عمومي حائز اهميت ميباشد.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 34
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی