برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1397 , دوره  10 , شماره  3 ; از صفحه 311 تا صفحه 331 .
 
عنوان مقاله: 

زن به مثابه ي شخص آندروژن در دو فيلم از سينماي ايران: بررسي فيلم هاي روسري آبي و کافه ترانزيت

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه هنرهای نمایشی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
 
چکیده: 
هويت جنسي که در فرهنگ هر جامعه اي تبلور مي يابد سرچشمه ي بسياري از نابرابري هاي جنسيتي اجتماعي است. زن يا مرد ناچار است، با حفظ حدي از ارزش ها و عرف جامعه، براي تطابق خود با محيط و انجام شدن کارهايش، برخي از خصلت هاي جنس مخالفش را وام گيرد و همچون نقاب بر چهره ي خود زند و چه بسا تحميل هاي جامعه خصلت هاي جنس مخالف را در او دروني کند و روند سنخ يابي جنسي (sex typing) فرد را تغيير دهد. آنجا که نقاب ها به بيان هم زمان روان مردانه و روان زنانه کمک مي کند، تمهيد آندروژني شکل مي گيرد. مسئله ي اين پژوهش آن است که شخصيت هاي فيلم در چه موقعيت هايي و به چه دلايلي از تمهيد آندروژني به مثابه ي يک نقاب بهره مي گيرند يا اينکه اصلاً چگونه به شخصيت هاي آندروژنس تبديل مي شوند. به اين منظور، با بهره گيري از نظريات ساندرا بم (psychological androgyny)، دو فيلم روسري آبي(1373) و کافه ترانزيت (1383)، به روش توصيفي تحليلي بررسي شده اند؛ تا نقش جامعه در ايجاد آندروژني روان شناختي در جنسيت زن تبيين شود. يافته ها نشان مي دهد که زنان براي احقاق حقوق پايمال شده يا گذران زندگي شان به استفاده از نقاب آندروژني مجبور و رفته رفته در روند جامعه پذيري به انسان هاي آندروژنس تبديل مي شوند؛ در حالي که زن پوشي يا برگرفتن خصلت هاي زنانه براي مردان يا از سوي ديگران براي تحقير و اهانت مردان به کار گرفته شده است يا از سوي خودشان براي فرار از موقعيت هاي دشوار.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

محمودی بختیاری، ب.، و ناصری، ا. (1397). زن به مثابه ی شخص آندروژن در دو فیلم از سینمای ایران: بررسی فیلم های روسری آبی و کافه ترانزیت. زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان), 10(3 ), 311-331. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=467598



Vancouver : کپی

محمودی بختیاری بهروز، ناصری انیس. زن به مثابه ی شخص آندروژن در دو فیلم از سینمای ایران: بررسی فیلم های روسری آبی و کافه ترانزیت. زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان). 1397 [cited 2022January19];10(3 ):311-331. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=467598



IEEE : کپی

محمودی بختیاری، ب.، ناصری، ا.، 1397. زن به مثابه ی شخص آندروژن در دو فیلم از سینمای ایران: بررسی فیلم های روسری آبی و کافه ترانزیت. زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان), [online] 10(3 ), pp.311-331. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=467598.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 295 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی