6 SID.ir | زن به مثابه ي شخص آندروژن در دو فيلم از سينماي ايران: بررسي فيلم هاي روسري آبي و کافه ترانزيت

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

زن به مثابه ي شخص آندروژن در دو فيلم از سينماي ايران: بررسي فيلم هاي روسري آبي و کافه ترانزيت

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه هنرهاي نمايشي، پرديس هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران
 
چکیده: 
هويت جنسي که در فرهنگ هر جامعه اي تبلور مي يابد سرچشمه ي بسياري از نابرابري هاي جنسيتي اجتماعي است. زن يا مرد ناچار است، با حفظ حدي از ارزش ها و عرف جامعه، براي تطابق خود با محيط و انجام شدن کارهايش، برخي از خصلت هاي جنس مخالفش را وام گيرد و همچون نقاب بر چهره ي خود زند و چه بسا تحميل هاي جامعه خصلت هاي جنس مخالف را در او دروني کند و روند سنخ يابي جنسي (sex typing) فرد را تغيير دهد. آنجا که نقاب ها به بيان هم زمان روان مردانه و روان زنانه کمک مي کند، تمهيد آندروژني شکل مي گيرد. مسئله ي اين پژوهش آن است که شخصيت هاي فيلم در چه موقعيت هايي و به چه دلايلي از تمهيد آندروژني به مثابه ي يک نقاب بهره مي گيرند يا اينکه اصلاً چگونه به شخصيت هاي آندروژنس تبديل مي شوند. به اين منظور، با بهره گيري از نظريات ساندرا بم (psychological androgyny)، دو فيلم روسري آبي(1373) و کافه ترانزيت (1383)، به روش توصيفي تحليلي بررسي شده اند؛ تا نقش جامعه در ايجاد آندروژني روان شناختي در جنسيت زن تبيين شود. يافته ها نشان مي دهد که زنان براي احقاق حقوق پايمال شده يا گذران زندگي شان به استفاده از نقاب آندروژني مجبور و رفته رفته در روند جامعه پذيري به انسان هاي آندروژنس تبديل مي شوند؛ در حالي که زن پوشي يا برگرفتن خصلت هاي زنانه براي مردان يا از سوي ديگران براي تحقير و اهانت مردان به کار گرفته شده است يا از سوي خودشان براي فرار از موقعيت هاي دشوار.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 19
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی