مشخصات مقاله عنوان نشریه: زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان) اطلاعات شماره: بهار 1397 , دوره 10 , شماره 1 ; از صفحه 29 تا صفحه 46 . عنوان مقاله: مطالعه ي مقايسه اي تصوير زن از ديدگاه هندسي در ديوارنگاره هاي کاخ ها و خانه هاي اصفهان نویسندگان: محمدطالبي طرمزدي مرضيه, ولي بيگ نيما* آدرس: * دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده مرمت، گروه مرمت بناها و بافتهای تاریخی چکیده: يکي از نقوش پرکاربرد در ديوارنگارة کاخ ها و خانه ها نقوش زنان است. اين نقوش به صورت هاي گوناگوني تصويرسازي شده است. ديوارنگاري در ايران قدمتي ديرينه دارد. دورة صفويه زمان توسعه و تحول نگاره در زمينة اشکال و مفاهيم به کار برده در آن است. از نمونه هاي آن مي توان به بناهايي در اصفهان در کاخ ها همچون عالي قاپو و چهلستون اشاره کرد. در خانه هاي ارامنة اصفهان نقاشي هاي ديواري وجود دارند که در آن ها نقوش زن بسيار ديده مي شوند. هدف اين مقاله شناخت و مطالعة دقيق ديوارنگاره هاي داراي نقوش زنان در بناهاي تاريخي است. پژوهش گران ديگر در اين گستره به جنبه هاي مختلفي همچون فناوري ساخت، نحوة اجراي اين نقاشي ها و مطالعة مفهومي نقوش زن در ديوارنگاره ها پرداخته اند و هريک به شکلي مجزا اين موارد را تحليل و بررسي کرده اند. اين مقاله با شيوة مطالعة مقايسه اي به تحليل ويژگي هاي مشترک و متفاوت ديوارنگاره ها پرداخته و با نگاه ويژه به ويژگي هاي هندسي، نگاره هاي کاخ ها را با خانه ها مقايسه کرده است. با بررسي هاي انجام شده آشکار شد زنان نيمي از تابلوهاي چهره نگاره را پر کرده اند و اشکال مشخصي همچون مربع و مستطيل پرکاربردترين قاب هاي استفاده شده اند. اين قاب ها از شکل معماري تأثير پذيرفته اند و چينش آن ها در خانه ها در فضاي ديد ميهمان و در کاخ ها در کلية فضاهاي مجوف است. اين مقاله براي نخستين بار به ساختار مقايسه اي تصوير زن از ديدگاه هندسي و شباهت ها و تفاوت هاي اين نقوش در کاخ ها و خانه هاي اصفهان مي پردازد و سعي بر آن دارد با مطالعات کتابخانه اي و برداشت هاي ميداني و با کمک مدل سازي ترسيمي، به تحليل مقايسه اي داده ها بپردازد. کلید واژه: خانه هاي ارامنة اصفهان(Q1)نقاشي ديواري کاخ هاي اصفهان(Q1)نقوش زن در نگاره هاي ايراني(Q1)هندسة نقوش(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تفسير شمايل نگارانه ي نقوش جانوري در قره کليسا-چالدراننقوش زن در آثار باستاني و علل تصوير زن در نقوش تخت جمشيدتنوع نقوش گياهي در نقاشي ديواري عصر زنديه در شيرازبررسي تطبيقي نقش ديوارنگاره دوره هخامنشي کاخ شاووربازآفريني تصويري کاخ تخريب شده آيينه خانه؛ نمونه اي از کاخ هاي دوره صفوي مقالات همایشی مرتبط: بررسی تطبیقی نقوش گلیم های آناتولی با نقوش سفال، مهر و دیوارنگاره های پیش از تاریخ این منطقهبررسی کاربرد مصالح در شکل گیری نقوش به کار رفته در تزئینات عصر قاجاریه (نمونه موردی خانه های تهران)بررسی نمادها و نقوش سنگ نگاره های تیمرهبررسی و تحلیل نقاشی های کاخ کریم خانی در دو دوره زندیه و قاجاریه بر اساس آنالیزهای آزمایشگاهیتحلیل مردم شناختی نقش و نگارهای کاروانسرای گنجعلی خان شهر کرمان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 212 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی