5 SID.ir | مطالعه ي چرخه ي مد لباس در جامعه ي ايران

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مطالعه ي چرخه ي مد لباس در جامعه ي ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه باقرالعلوم
 
چکیده: 
مد لباس، به منزلة يکي از صنايع پرطرفدار فرهنگي، در عين سودآوري اقتصادي، نقشي جدي در انتقال ايده هاي خلاق و رشد فرهنگي جوامع مبتني بر ميراث فرهنگي آن ها ايفا کرده و در اين مسير چرخه اي را از آفرينش و طراحي تا توليد، توزيع و نهايتاً مصرف طي مي کند. پژوهش حاضر، نظر به ابهام موجود در وضعيت چرخة مد لباس در جامعة ايران، از رهگذر مطالعه و مسئله شناسي اين چرخه به دنبال توصيف و تحليل وضعيت موجود چرخة مد لباس به تفکيک مراحل مختلف آن در ايران است. مطالعة چرخة مد با بهره گيري از روش مصاحبه (مصاحبة عميق در طراحي، توليد و توزيع و مصاحبة نيمه ساخت يافته در حوزة مصرف مد) و مطالعات اسنادي در گردآوري داده ها و روش تحليل مضمون (در تحليل وضعيت طراحي، توليد و توزيع) و نيز تحليل محتواي کيفي (در تحليل وضعيت مصرف) ما را به اين نتيجه رساند که با توجه به مشکلات محوري ساختاري معرفتي، فرهنگي اجتماعي و اقتصادي سياسي احصاشده و پيامد اصلي آن، که عدم نوآوري و دنباله روي از الگوهاي وارداتي است، برندهاي جريان ساز بومي در داخل شکل نمي گيرد. نبود برندهاي اسلامي ايراني خود تبعاتي از قبيل گسست مراحل چرخه، التقاطي شدن آن و تشديد مشکلات موجود را در پي دارد که حاصل نهايي آن عدم شکل گيري چرخة درون زاي مد بومي و غلبة الگوهاي وارداتي است.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 103
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی