مشخصات مقاله عنوان نشریه: زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان) اطلاعات شماره: بهار 1397 , دوره 10 , شماره 1 ; از صفحه 1 تا صفحه 27 . عنوان مقاله: مطالعه ي چرخه ي مد لباس در جامعه ي ايران نویسندگان: افروغ عماد, مهرباني فر حسين* آدرس: * دانشگاه باقرالعلوم چکیده: مد لباس، به منزلة يکي از صنايع پرطرفدار فرهنگي، در عين سودآوري اقتصادي، نقشي جدي در انتقال ايده هاي خلاق و رشد فرهنگي جوامع مبتني بر ميراث فرهنگي آن ها ايفا کرده و در اين مسير چرخه اي را از آفرينش و طراحي تا توليد، توزيع و نهايتاً مصرف طي مي کند. پژوهش حاضر، نظر به ابهام موجود در وضعيت چرخة مد لباس در جامعة ايران، از رهگذر مطالعه و مسئله شناسي اين چرخه به دنبال توصيف و تحليل وضعيت موجود چرخة مد لباس به تفکيک مراحل مختلف آن در ايران است. مطالعة چرخة مد با بهره گيري از روش مصاحبه (مصاحبة عميق در طراحي، توليد و توزيع و مصاحبة نيمه ساخت يافته در حوزة مصرف مد) و مطالعات اسنادي در گردآوري داده ها و روش تحليل مضمون (در تحليل وضعيت طراحي، توليد و توزيع) و نيز تحليل محتواي کيفي (در تحليل وضعيت مصرف) ما را به اين نتيجه رساند که با توجه به مشکلات محوري ساختاري معرفتي، فرهنگي اجتماعي و اقتصادي سياسي احصاشده و پيامد اصلي آن، که عدم نوآوري و دنباله روي از الگوهاي وارداتي است، برندهاي جريان ساز بومي در داخل شکل نمي گيرد. نبود برندهاي اسلامي ايراني خود تبعاتي از قبيل گسست مراحل چرخه، التقاطي شدن آن و تشديد مشکلات موجود را در پي دارد که حاصل نهايي آن عدم شکل گيري چرخة درون زاي مد بومي و غلبة الگوهاي وارداتي است. کلید واژه: چرخة مد لباس(Q1)طراحي(Q1)توليد(Q2)توزيع(Q1)مصرف(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: سنخ بندي مد در تهران: با تاکيد بر نحوه پوشش زنان مد و لباس، اين بار در مجلسشناسايي و رتبه بندي عوامل موثر بر مصرف برندهاي خارجي در صنعت مد لباس (مورد مطالعه: شهر اصفهان)اولويت يابي سياست رسانه اي مد لباس مبتني بر مساله شناسي چرخه آن در جامعه ايرانتحولات زيباشناختي مد لباس در ايران پس از انقلاب اسلامي مقالات همایشی مرتبط: تدوین شاخص های طراحی و ساخت لباس ورزشکاران زنان مسلمان در رویدادهای ورزشیطراحی لباس ایرانی اسلامی، زمینه ساز فرهنگ بومی و پیشرفتطراحی لباس ایرانی اسلامی با بهره گیری از نقوش اسلامی در جهت هویت بخشیدن به فرهنگ و هنر ایرانطراحی لباس ایرانی بر اساس فرهنگ جامعه یا واردات مد جهانی؟بررسی اجرای بازاریابی و تولید لباس اسلامی ایرانی در راستای مدیریت پوشش ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1040 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی