برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1397 , دوره  10 , شماره  1 ; از صفحه 1 تا صفحه 27 .
 
عنوان مقاله: 

مطالعه ي چرخه ي مد لباس در جامعه ي ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه باقرالعلوم
 
چکیده: 
مد لباس، به منزلة يکي از صنايع پرطرفدار فرهنگي، در عين سودآوري اقتصادي، نقشي جدي در انتقال ايده هاي خلاق و رشد فرهنگي جوامع مبتني بر ميراث فرهنگي آن ها ايفا کرده و در اين مسير چرخه اي را از آفرينش و طراحي تا توليد، توزيع و نهايتاً مصرف طي مي کند. پژوهش حاضر، نظر به ابهام موجود در وضعيت چرخة مد لباس در جامعة ايران، از رهگذر مطالعه و مسئله شناسي اين چرخه به دنبال توصيف و تحليل وضعيت موجود چرخة مد لباس به تفکيک مراحل مختلف آن در ايران است. مطالعة چرخة مد با بهره گيري از روش مصاحبه (مصاحبة عميق در طراحي، توليد و توزيع و مصاحبة نيمه ساخت يافته در حوزة مصرف مد) و مطالعات اسنادي در گردآوري داده ها و روش تحليل مضمون (در تحليل وضعيت طراحي، توليد و توزيع) و نيز تحليل محتواي کيفي (در تحليل وضعيت مصرف) ما را به اين نتيجه رساند که با توجه به مشکلات محوري ساختاري معرفتي، فرهنگي اجتماعي و اقتصادي سياسي احصاشده و پيامد اصلي آن، که عدم نوآوري و دنباله روي از الگوهاي وارداتي است، برندهاي جريان ساز بومي در داخل شکل نمي گيرد. نبود برندهاي اسلامي ايراني خود تبعاتي از قبيل گسست مراحل چرخه، التقاطي شدن آن و تشديد مشکلات موجود را در پي دارد که حاصل نهايي آن عدم شکل گيري چرخة درون زاي مد بومي و غلبة الگوهاي وارداتي است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1040 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی