مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تأثير سرعت پيشروي و عمق خاک ورزي بر عملکرد تراکتور – زيرشکن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم کشاورزي و منابع طبيعي، گروه مهندسي بيوسيستم، انتهاي خيابان دانشگاه، دانشگاه محقق اردبيلي، اردبيل، ايران
 
چکیده: 
در اين تحقيق، مقاومت کششي مورد نياز، سطح مقطع شيار ايجاد شده، مقاومت کششي ويژه، مصرف سوخت تراکتور، لغزش، قدرت مالبندي، بازده کششي و بازده کل انرژي به هنگام زيرشکني بررسي شده است. اثر سرعت پيشروي در چهار سطح 8/1، 3/2، 9/2 و 5/3 کيلومتر بر ساعت و عمق خاک ورزي در دو سطح 40 و 50 سانتي متر بر پايه ي طرح بلوک هاي کاملاً تصادفي روي پارامترهاي فوق مطالعه و اين نتيجه به دست آمد که سرعت پيشروي وقتي افزايش يابد، مقاومت کششي، مقاومت کششي ويژه، مصرف سوخت، لغزش، قدرت مالبندي و بازده کل انرژي به ترتيب و به طور ميانگين به ميزان 7، 4/15، 10، 9/2، 3/108 و 6 درصد افزايش اما سطح مقطع شيار و بازده کششي به ميزان 2/7 و 10 درصد کاهش مي يابد. با افزايش عمق خاک ورزي از 40 به 50 سانتي متر، مقاومت کششي مورد نياز، سطح مقطع شيار، مصرف سوخت، لغزش و قدرت مالبندي به ترتيب حدود 3/21، 6/25، 6/39، 8/2 و 4/21 درصد افزايش اما مقاومت کششي ويژه، بازده کششي و بازده کل انرژي به ترتيب حدود 4/3، 7/6 و 4/1 درصد کاهش مي يابد. مناسب ترين تيمار براي صرفه جويي در مصرف انرژي، عمق خاک ورزي 40 سانتي متر و سرعت 9/2 کيلومتر بر ساعت است.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 12
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی