5 SID.ir | شناسايي و اولويت بندي عوامل استراتژيک موثر برکسب و کارهاي کوچک و متوسط با استفاده از رويکرد تحليل سلسله مراتبي (مطالعه اي در صنعت کاشي و سراميک)

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

شناسايي و اولويت بندي عوامل استراتژيک موثر برکسب و کارهاي کوچک و متوسط با استفاده از رويکرد تحليل سلسله مراتبي (مطالعه اي در صنعت کاشي و سراميک)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه سيستان و بلوچستان
 
چکیده: 
با توجه به نقش مهم صنايع کوچک و متوسط در توسعه اقتصادي کشورها، هدف پژوهش حاضر شناسايي و اولويت بندي عوامل استراتژيک موثر بر تعالي کسب و کارهاي کوچک و متوسط در صنعت کاشي و سراميک است. اين تحقيق از منظر هدف جزء پژوهش هاي کاربردي است، روش پژوهش کمي و از منظر نحوه گردآوري اطلاعات جزء پژوهش هاي توصيفي-پيمايشي مي باشد. براي نيل به هدف پژوهش از رويکرد تلفيقي تحليل استراتژيک و تحليل سلسله مراتبي استفاده شد. نخست به منظور شناسايي نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهديد با مطالعات عميق کتابخانه اي و سپس با هدف جمع آوري داده هاي کيفي با تعدادي ازکارشناسان اين صنعت مصاحبه هاي آزاد و هدايت شده صورت گرفت. همچنين جهت جمع آوري اطلاعات مستندتر از دو پرسشنامه ارجحيت بندي و سنجش اهميت نسبي عوامل موثر استفاده گرديد. بنابر تجزيه و تحليل نتايج اين تحقيق، قدرت در توان تکنولوژيکي بالا و ارزش افزوده بالا محصولات در بين عوامل داخلي و فرصت دسترسي به بازارهاي منطقه اي بالقوه و تهديد پيوستن به سازمان تجارت جهاني مهمترين عوامل خارجي موثر بر تعالي کسب و کارهاي کوچک و متوسط اين صنعت بود. همچنين استراتژي برتر براي سرآمدي در اين صنعت استراتژي تدافعي (WT) انتخاب شد.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 22
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی