3 SID.ir | تاثير آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتي بر رفتارهاي تغذيه اي دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر همدان

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتي بر رفتارهاي تغذيه اي دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر همدان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقيقات مراقبت از بيماريهاي مزمن در منزل، گروه پرستاري بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکي همدان، همدان، ايران
 
چکیده: 
: مقدمه نوجوانان بيش از هر گروه ديگري به آموختن اصول و شيوه تغذيه سالم نياز دارند. در مطالعه حاضر، تاثير آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتي بر رفتارهاي تغذيه اي دانش آموزان پسر بررسي شده است. : روش کار اين مطالعه نيمه تجربي، با روش طرح قبل و بعد، روي 120 دانش آموز پسر دوره اول متوسطه شهر همدان در سال 1396 انجام شد. روش نمونه گيري دومرحله اي، در مرحله اول به صورت تصادفي خوشه اي و در مرحله دوم به صورت تصادفي نسبتي بود. قبل از مداخله، هر دو گروه پرسش نامه رفتار تغذيه اي مبتني بر سازه هاي مدل اعتقاد بهداشتي را کامل کردند. سپس براي گروه مداخله طي سه جلسه 45 دقيقه اي، جلسه آموزشي انجام شد. بعد از مداخله، مجددا در دو نوبت (بلافاصله و دو ماه بعد) داده ها جمع آوري و با نرم افزار SPSS نسخه 23 و آزمون آناليز واريانس با اندازه هاي تکراري، تجزيه وتحليل شد. : يافته ها دو گروه از نظر مشخصات دموگرافيک و سازه هاي مدل اعتقاد بهداشتي، در آغاز مطالعه همگن بودند. بعد از مداخله، ميانگين نمرات براساس سازه ها، به جز حيطه موانع درک شده، به طور متوسط در گروه آزمون بيشتر از گروه کنترل بود. براساس نتيجه آزمون آناليز واريانس با اندازه هاي تکراري، ميانگين نمره تمام سازه ها پس از مداخله، به جز شدت و تهديد درک شده، اختلاف معناداري داشت (05 / 0>P). : نتيجه گيري با توجه به تاثير مدل اعتقاد بهداشتي، از آنجا که در تمام سازه هاي مدل (به جز موانع)، ميانگين نمرات رفتار تغذيه اي دانش آموزان افزايش يافت، پيشنهاد مي شود در برنامه هاي آموزشي و براي تغيير رفتار، از اين مدل استفاده شود.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 37
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی