برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتي بر رفتارهاي تغذيه اي دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر همدان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقیقات مراقبت از بیماریهای مزمن در منزل، گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
 
چکیده: 
: مقدمه نوجوانان بيش از هر گروه ديگري به آموختن اصول و شيوه تغذيه سالم نياز دارند. در مطالعه حاضر، تاثير آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتي بر رفتارهاي تغذيه اي دانش آموزان پسر بررسي شده است. : روش کار اين مطالعه نيمه تجربي، با روش طرح قبل و بعد، روي 120 دانش آموز پسر دوره اول متوسطه شهر همدان در سال 1396 انجام شد. روش نمونه گيري دومرحله اي، در مرحله اول به صورت تصادفي خوشه اي و در مرحله دوم به صورت تصادفي نسبتي بود. قبل از مداخله، هر دو گروه پرسش نامه رفتار تغذيه اي مبتني بر سازه هاي مدل اعتقاد بهداشتي را کامل کردند. سپس براي گروه مداخله طي سه جلسه 45 دقيقه اي، جلسه آموزشي انجام شد. بعد از مداخله، مجددا در دو نوبت (بلافاصله و دو ماه بعد) داده ها جمع آوري و با نرم افزار SPSS نسخه 23 و آزمون آناليز واريانس با اندازه هاي تکراري، تجزيه وتحليل شد. : يافته ها دو گروه از نظر مشخصات دموگرافيک و سازه هاي مدل اعتقاد بهداشتي، در آغاز مطالعه همگن بودند. بعد از مداخله، ميانگين نمرات براساس سازه ها، به جز حيطه موانع درک شده، به طور متوسط در گروه آزمون بيشتر از گروه کنترل بود. براساس نتيجه آزمون آناليز واريانس با اندازه هاي تکراري، ميانگين نمره تمام سازه ها پس از مداخله، به جز شدت و تهديد درک شده، اختلاف معناداري داشت (05 / 0>P). : نتيجه گيري با توجه به تاثير مدل اعتقاد بهداشتي، از آنجا که در تمام سازه هاي مدل (به جز موانع)، ميانگين نمرات رفتار تغذيه اي دانش آموزان افزايش يافت، پيشنهاد مي شود در برنامه هاي آموزشي و براي تغيير رفتار، از اين مدل استفاده شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 84 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی