7 SID.ir | کاربرد نظرية تربيت منفي ژان ژاک روسو در روانشناسي جديد

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

کاربرد نظرية تربيت منفي ژان ژاک روسو در روانشناسي جديد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
مفهوم تعليم و تربيت که امروزه با مفهوم روانشناسي گره خورده است به عنوان عامل اصلي سعادت در نظر گرفته مي شود. با توجه به شکل گيري بافت شخصيتي هر فرد در نخستين سال هاي زندگي، مي توان گفت که کودک در رأس تعليم وتربيت قرار گرفته و در مرکز توجه است. ژان ژاک روسو، فيلسوف بزرگ قرن هجدهم، کسي است که به حق به کشف کودک و اهميت تعليم و تربيت وي نائل آمد. نظريات تربيتي وي که در اميل مطرح شده اند، جهان تعليم و تربيت را دگرگون ساخته و نام اين مربي و فيلسوف را که نظرياتش بر نظريه هاي تربيتي جديد مؤثر بوده است، به ثبت رسانده اند. روش اصلي که روسو در در دستورالعمل آموزشي خود به کار گرفته، روش تربيت منفي است که اساسِ آن را مفاهيم آزادي و «کودکي را به صورت تام و تمام زيستن» تشکيل مي دهند. مقالة حاضر به بررسي نظرية تربيتي منفي روسو پرداخته و ردّ پاي اين نظريه را در روانشناسي امروز دنبال مي کند تا از اين طريق به ارزيابي تأثير نظريات وي بر نظريات مربيان و روانشناسان قرن بيستم بپردازد. در اين مقاله که به حوزة روانشناسي و تربيتي مرتبط است، مفاهيم روش تجربي، آموزش و پرورش تدريجي، آموزش و پرورش همراه با حفظ استقلال و آزادي آموزشي روشن خواهند شد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 213
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی