4 SID.ir | طراحي اهرم تغيير دنده دوچرخه با رويکرد طراحي کاربرمحور

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

طراحي اهرم تغيير دنده دوچرخه با رويکرد طراحي کاربرمحور

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه طراحی صنعتی، دانشکده طراحی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
 
چکیده: 
زمينه و هدف يکي از نکات مهم در طراحي کاربرمحور، توجه به شرايط فيزيکي و رواني کاربر و خطاهاي ناشي از طراحي نامطلوب است. سيستم تغيير دنده دوچرخه و اهرم آن، از پيچيده ترين اجزاي دوچرخه است که تعاملات فيزيکي و رواني متعدد کاربران با آن منجر به تاثيراتي بر جسم و روان آنها مي شود. هدف از اين پژوهش، شناخت دقيق نيازهاي دوچرخه سواران در تعامل با محصول و طراحي محصول براي آن است. روش کار در اين پژوهش ابتدا با روش AEIOU تحليلي کيفي صورت گرفت. در ادامه 50 دوچرخه سوار دانشگاه هنر اسلامي تبريز با روش نمونه گيري غيرتصادفي دردسترس پژوهش قرار گرفتند و با سنجش مطلوبيت 3 آزمودني، از آنها نظرسنجي کمي به عمل آمد. پس از آماده سازي پيش نيازهاي طراحي، با استفاده از تکنيک اسکمپر، ايده هايي ارائه و با روش DFV ارزيابي شد و ايده نهايي شکل گرفت. يافته ها يافته هاي اوليه نشان داد که کاربران حين تغييردنده با مشکلات رواني نسبت به مشکلات فيزيکي بيشتر مواجه مي شوند. همچنين طبق سنجش مطلوبيت، آزمودني (2) با مجموع امتياز 883 و ميزان نسبت مطلوبيت 1. 212 نسبت به آزمودني (3) و 1. 256 نسبت به آزمودني (1) از نظر کاربران، مطلوب ترين محصول بود که اين مسئله نشان داد ميزان مطلوبيت با سادگي طراحي آزمودني ها رابطه مستقيم دارد. نتيجه گيري از آنجايي که بيشتر اشتباهات کاربران در درک جابه جايي منطقي دنده ها منجر به نامطلوب بودن شرايط تعويض دنده دوچرخه مي شود. طراحي محصول مدنظر با تمرکز بر کاهش خطاي کاربر و تعداد عملکردهاي اضافي، تسريع در فرايند تصميم گيري کاربر و بدون آسيب رساني به سيستم تعويض دنده دوچرخه صورت گرفت.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 42
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی