برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1397 , دوره  28 , شماره  81 ; از صفحه 85 تا صفحه 98 .
 
عنوان مقاله: 

آموزش مرمت بناهاي تاريخي با رويکرد علوم ميان رشته اي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده هنر و معماری صبا، دانشگاه شهید باهنر کرمان
 
چکیده: 
حفاظت و مرمت علمي تجربي و در عمل اقدامي پيشگيرانه و درماني در حيطة موضوعات ميراث فرهنگي است. در سطحي حرفه اي، مي توان آن را آميزه اي از دانش تئوري و مهارت هاي عملي دانست. با وجود اينکه اساسِ حفاظت و مرمت، در طول زمان، از مهارت بالاي صنعتگران و هنرمندان ناشي شده است، طي قرن بيستم حفاظت و مرمت معماري، در تعامل با بسياري از علوم انساني و طبيعي، شيمي، و فيزيک کاربردي، همچنين عناصر تحليلي، سازماني، و فلسفي، به صورت يک رشتة تحصيلي توسعه يافته درآمد. مطالعات اخير دربارة حفاظت و مرمت، اين رشته با رويکردهاي ميان رشته اي مشخص مي شود. گرچه ساختار رشته اي دانشگاهي آن دست نخورده باقي مانده است، اما موضوعات و مسائل مشترک بين رشته ها و مطالعات حوزة حفاظت معماري و بناهاي تاريخي هم پوشاني ها با رويکرد بين رشته اي را ميان اين رشته ها افزايش داده است. امروزه تحقيقات چندرشته اي و ميان رشته اي در حال توسعه هستند. در مقالة حاضر حدود، اشتراکات، و همکاري هاي بين تخصص حفاظت و مرمت بناهاي تاريخي و ساير حوزه ها، نظير معماري، باستان شناسي، مهندسي عمران، و علوم اجتماعي بيان شده است. گرچه پژوهش هايي در حوزة آموزش هاي چندتخصصي در ايران در خصوص رشته هاي کشاورزي، صنعت، و آموزش هاي فني و حرفه اي صورت گرفته، اما علي رغم تعريف و پايه ريزي رشتة کارشناسي مرمت بنا با نگاه ميان رشته اي، در اجرا نگاهي تک رشته اي بر آن حاکم است و جدا کردن صرف اين رشته از رشته هايي همسنخ، نظير معماري، مشکلاتي را براي آموزش مفيد اين رشته ايجاد کرده است. روش گردآوري داده ها در اين پژوهش از نوع توصيفي تحليلي است. در اين مطالعه از استدلال منطقي به همراه مروري بر تاريخ آموزش حفاظت و مرمت بناهاي تاريخي، از ابتداي شکل گيري مرمت علمي تا راه اندازي مراکز آموزش علمي اين رشته، بهره گرفته خواهد شد. هدف اصلي در اين نوشتار عرضة توصيفي صحيح از چندتخصصي بودن رشتة مرمت بناهاي تاريخي است، آنچه که با بين رشته اي و زيررشته اي اشتباه گرفته مي شود. به اين منظور تلاش شده است برنامة درسي کارشناسي مرمت بناهاي تاريخي در ايران تحليل محتوا و موقعيت ارتباطي آن با رشته هاي نسبتاً همجنسش توضيح داده شود. در پايان، اين نتيجه حاصل شد که مرمتگر دانش آموخته اي فراتر از يک معمار يا مهندس سازه يا متخصص شيمي يا جامعه شناس است و بايد علم مرمت را با چنين نگاهي آموزش داد و براي آن برنامه ريزي کرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کشاورز، م.، و مهدی زاده، ف.، و جبل عاملی، ع. (1397). آموزش مرمت بناهای تاریخی با رویکرد علوم میان رشته ای. صفه, 28(81 ), 85-98. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=466784



Vancouver : کپی

کشاورز محسن، مهدی زاده فاطمه، جبل عاملی عبداله. آموزش مرمت بناهای تاریخی با رویکرد علوم میان رشته ای. صفه. 1397 [cited 2022January24];28(81 ):85-98. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=466784



IEEE : کپی

کشاورز، م.، مهدی زاده، ف.، جبل عاملی، ع.، 1397. آموزش مرمت بناهای تاریخی با رویکرد علوم میان رشته ای. صفه, [online] 28(81 ), pp.85-98. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=466784.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 657 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی