مشخصات مقاله عنوان نشریه: علوم ترويج و آموزش كشاورزي ايران اطلاعات شماره: 1397 , دوره 14 , شماره 2 ; از صفحه 21 تا صفحه 35 . عنوان مقاله: شناسايي چالش ها و الزامات ترويج کشاورزي و آسيب شناسي وضع موجود نظام نوين ترويج کشاورزي ايران نویسندگان: عليزاده ندا*, عليپور حسن, نيکويي عليرضا, حاجي ميررحيمي سيدداوود, بخشي جهرمي آرمان, حسن پور بهروز آدرس: * سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی چکیده: نظام ترويج کشاورزي ايران به عنوان يکي از مؤلفه هاي اصلي توسعه کشاورزي، طي دو دهه گذشته با چالش هايي مواجه بوده است؛ طوري که سبب شده است تا اين نظام از سوي مسئولين، کارفرمايان و روستاييان مورد انتقاد باشد. به منظور حل مشکلات اين نظام، طرح اصلاح ساختار نظام ترويج کشاورزي، در قالب رهيافت نوين ترويج، با هدف احياي خدمات ترويجي و انتقال مناسب يافته هاي تحقيقاتي و فناوري، مطرح شد؛ اما پس از گذشت حدود چهار سال از اجراي اين طرح، نتايج بررسي هاي متنوع، نشان دهنده فاصله زياد ميان وضع موجود و وضع مطلوب است. از اين رو، هدف کلي اين تحقيق، شناسايي چالش ها و الزامات ترويج کشاورزي ايران و آسيب شناسي نظام نوين ترويج است که با استفاده از يک رويکرد کيفي در دو مرحله انجام شده است. مرحله اول با استفاده از تکنيک دلفاي به شناسايي چالش ها و الزامات نظام ترويج کشاورزي ايران پرداخته است. جامعه آماري در اين مرحله شامل اعضاي هيأت علمي رشته ترويج کشاورزي سراسر کشور (138= N1)، کارشناسان ترويج کشاورزي شهرستان ها و کارشناسان پهنه در پنج استان مازندران، فارس، کهگيلويه و بوير احمد، اصفهان و البرز (1300= N2)، همچنين مديران و کارشناسان سازمان تحقيقات کشاورزي در سطح ستاد سازمان (10= N3)، است که با استفاده از روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شده اند. نتايج اين مرحله، باعث شناسايي 33 چالش اصلي در قالب 6 طبقه و 17 الزام مورد نياز نظام ترويج کشاورزي شد. مرحله دوم تحقيق با روش پديدار شناختي انجام شد. در اين مرحله، تجربه صاحب نظران نظام ترويج کشاورزي کشور در مورد دستاوردهاي نظام نوين ترويج و چالش هاي پيش روي اين نظام، مورد بررسي قرار گرفت. نتايج اين مرحله مشخص نمود که اين نظام در زمينه هاي مديريت دانش، ارتباطات و توانمندسازي کارکنان موفق بوده ولي در زمينه هاي زيرساختي و نيروي انساني ضعف داشته است. کلید واژه: ترويج کشاورزي(Q3)نظام نوين ترويج کشاورزي(Q1)چالش ها(Q1)الزامات(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: نظام مطلوب ترويج كشاورزي ايران، طرح 5 تدوين ترويج ايرانشناسايي عوامل موثر بر ارتباط بين ترويج و تحقيق از ديدگاه کارشناسان ترويج استان آذربايجان غربيتحليل عوامل تبيين کننده نگرش کارشناسان ترويج وزارت جهاد کشاورزي نسبت به خصوصي سازي ترويج کشاورزي در ايرانمشکلات ارتباط تحقيق و ترويج و ساز و کارهاي ارتباطي ممکنمؤلفه هاي تاثيرگذار بر تحول نظام ترويج کشاورزي ايران مقالات همایشی مرتبط: پیشرفت اقتصادی: رابطه رشد بخش کشاورزی با آموزش و ترویج: مطالعه موردی استان آذربایجان غربیواکاوی نگرش متخصصان ترویج پیرامون تعامل های موجود بین زیر نظام های AKIS/RDرویکرد فرآیند ارتباطات ترویج به توسعه پایدار کشاورزینظام ترویج راهکاری موثر برای توسعه امنیت در مناطق مرزیترویج و آموزش کشاورزی راهی جهت بهبود و توسعه کشاورزی پایدار ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 478 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی